SP: Stop marktwerking OV

8 april 2009

SP: Stop marktwerking OV

Vandaag is bekend geworden dat de aanbesteding van het OV in de provincies Groningen en Drenthe en de stad Groningen lijkt uit te lopen op een ramp. Er zijn enorme tekorten ontstaan doordat vervoersbedrijven een hogere bijdrage van de provincies en gemeente vragen voor het OV. Daarbovenop komen mogelijk ook nog bezuinigingen vanuit de regering. De SP, altijd al een tegenstander van marktwerking in het OV, is furieus.

Beckerman“Marktwerking in het OV is ons door de strot geduwd en zou zorgen voor meer, beter en goedkoper OV. Het tegenovergestelde is gebeurd, minder, slechter en duurder OV. Dit systeem is failliet.” aldus Sandra Beckerman namens de SP in Groningen en Drenthe. De collegepartijen in Provinciale Staten van Groningen stellen voor om de aanbesteding nu opnieuw te doen. Dat lijkt voor de korte termijn misschien een oplossing, maar biedt voor de lange termijn geen soelaas. De tekorten blijven bestaan.

De SP wil dat er een structurele oplossing komt voor dit probleem. Ook een nieuwe aanbesteding zal de problemen niet oplossen omdat de problemen immers voortkomen uit de marktwerking in het OV. De provincies Groningen en Drenthe en de stad Groningen moeten weer een eigen openbaar vervoersbedrijf krijgen waarin niet marktwerking en winst, maar personeel en reizigers centraal staan. Hoewel de Europese wet dit op aandringen van de SP toestaat staat alleen de Nederlandse wet dit nog niet toe.

“Doorgaan met aanbesteden zal leiden tot ontslagen onder de chauffeurs en het ondersteunende personeel. Bedrijven, scholen, zorginstellingen, wijken, dorpen en kernen zullen niet of minder goed bereikbaar worden. Nu is de tijd om te accepteren dat dit systeem niet werkt. Als we banken kunnen redden dan moeten we toch ook de bus kunnen redden?” zegt een strijdbare Beckerman.

De SP kondigt acties aan tegen de marktwerking in het OV en wil inwoners van Groningen en Drenthe op ludieke wijze mobiliseren om de regering te laten weten dat OV te belangrijk is om te laten vallen.