SP gaat praten met CDA, CU, D66 en GL

27 maart 2015

SP gaat praten met CDA, CU, D66 en GL

Informateur Peter Verschuren heeft vrijdag zijn advies uitgebracht voor de vorming van een nieuw college van Gedeputeerde Staten in Groningen. De SP gaat nu, onder leiding van een formateur, proberen een coalitie te vormen met het CDA, de ChristenUnie, D66 en GroenLinks. Met de PvdA bleek geen samenwerking mogelijk.

SP-fractievoorzitter Sandra Beckerman:

“We hebben er als SP het volste vertrouwen in dat wij met deze partijen samen kunnen opkomen voor een drastisch lagere gaswinning en voor fors investeren in leefbaarheid en werk in Groningen. Daar staan we alle vijf voor. Inhoudelijk hebben we veel overeenkomsten en ik ben er van overtuigd dat we er samen uit kunnen komen en snel aan de slag kunnen. Wij hebben er in ieder geval zin in om het verschil te kunnen maken in de provincie!”

Met de PvdA, tot voor deze verkiezingen de grootste partij in de staten, kon geen overeenstemming worden gevonden. Beckerman:

“Aan de ene kant hadden we als SP natuurlijk graag gezien dat we samen met de PvdA konden opkomen voor Groningen. Ideologisch horen we immers dicht bij elkaar te liggen. Aan de andere kant is de afgelopen jaren keer op keer gebleken dat we in de praktijk lijnrecht tegenover elkaar staan en hele andere keuzes maken als het gaat om leefbaarheid, werkgelegenheid en bestuursstijl. Inhoudelijk stond en staat de PvdA hier in de provincie mijlenver van ons af. Uit de gesprekken de afgelopen week is ook geen hoop op verandering daarin gekomen.”

De vijf partijen wijzen nu op korte termijn een formateur aan. De komende weken gaan ze om tafel voor de daadwerkelijke onderhandelingen. Bij de verkiezingen van vorige week werd de SP de grootste partij met acht zetels en wonnen het CDA, de ChristenUnie en D66 eveneens. De PvdA halveerde in grootte en ging van twaalf naar zes zetels.