Jousma

Wie ben je en wat doe je naast het Statenwerk?

Raymond Jousma geboren in 1962 in de Stad. De lagere school gevolgd in Eelde-Paterswolde. Daarna de middelbare school op het Zernike in Helpman en het Winkler Prins in Veendam. Het atheneum afgemaakt op het Noordelijk Avond College te Groningen. Studeren was geen succes. Naast allerlei baantjes nog een deeltijdstudie gedaan bij de Stichting Haarlem, maatschappelijk werk. Aan het werk gegaan bij de verzekeringsmaatschappij AGO later uitgegroeid tot de multinational AEGON. Gewerkt in verschillende functies bij het Schadebedrijf en als adviseur. Na bijna 30 jaar ontslagen tijdens de financiële crisis. Nu ben ik vrijwilliger bij de NOVO. Deze organisatie ondersteunt volwassenen met een beperking. Verder ben ik organisatiesecretaris van de SP Haren.

Waar haal je inspiratie uit?

De strijd van mensen tegen onrecht inspireert mij. Dicht in de omgeving zoals het sluiten van een zwembad en andere voorzieningen in je dorp. Maar breder de strijd tegen een overheid die zich steeds verder terugtrekt en het allemaal aan het individu overlaat en de Publieke Zaak verwaarloost en alles aan de markt overlaat. Dat is ook de reden dat ik in 2001 lid van de SP ben geworden.

Speerpunt in de Staten:

Het parlement van Groningen noem ik het liever! De wettelijke taken effectief en sober uitvoeren en het geld steken in de leefbaarheid van onze mooie provincie.

Grootste succes/mooiste moment.

Eind 2011 kregen we van de SP de status afdeling in Haren. We hebben dat gevierd met Emiel Roemer. We hadden een volle bak in Astoria. Het was een overwinning een SP afdeling op te richten in het villadorp Haren! Inmiddels is de hele provincie SP rood gekleurd.

Mooiste plekje in Groningen:

Er zijn heel veel mooie plekjes in Groningen. Ik kies toch voor het bos de Appelbergen in Glimmen.

Wat doe je het liefst op een vrije dag?

Lezen, koken of erop uitgaan naar familie of vrienden.

Rode tip: (welk boek, film, cd of kunstwerk tip je ons?)

Het is geen rode tip. De Max Havelaar van Multatuli is de aanklacht tegen het koloniale tijdperk van Nederland waar uit naam van Koning Willem I een heel volk werd uitgebuit!