Verkiezingsprogramma 2019 - 2023

1. Leefbaarheid

Bevolkingsdaling zorgt in grote delen van onze provincie dat de leefbaarheid onder druk staat. Steeds vaker sneuvelen essentiële voorzieningen in buurten, wijken en dorpen. Als de supermarkt zijn deuren sluit, het buurthuis verdwijnt, de bus niet meer stopt, de dorpsschool leeg blijft en de zorg niet meer in de buurt is, is het hart uit de lokale samenleving verdwenen. We kunnen ons daarbij neerleggen of in de tegenaanval gaan. Gelukkig kiezen steeds meer mensen voor het laatste. Zij runnen zelf een buurtsuper, kiezen voor zorg dicht bij mensen, of behoeden het zwembad voor sluiting. In de SP vinden deze mensen een trouwe bondgenoot in de strijd tegen leegloop.

Helaas zien we ook zorgorganisaties die het belang niet inzien van het behoud van (zorg)voor-zieningen in ons Groningen. Een dramatisch voorbeeld daarvan is Treant, de moederorganisatie van het Refaja Ziekenhuis, dat zonder enig oog voor de regio en haar bewoners een ziekenhuis ontmantelt. Dit soort ontwikkelingen behoort de provincie actief te bestrijden. Zorg in de buurt is niet alleen van levensbelang voor een gezonde samenleving, maar ook van groot economisch belang. De zorg is een van de grootste werkgevers in onze provincie. Ook daarom dienen we verdere afbraak van de zorg te voorkomen en nieuwe initiatieven te steunen.

De neergaande spiraal waarin sommige gebieden verkeren vraagt om betrokken volksvertegen-woordigers in plaats van kille saneerders. Het vraagt om een provincie die samen optrekt met bewoners en organisaties, die wil bouwen aan goede zorg, dorpen en wijken die er mooi bij
staan en voorzieningen waar we trots op kunnen zijn. Iedereen die daaraan wil werken vindt in de provincie een bondgenoot die zich medeverantwoordelijk voelt en zich ook zo opstelt. Daarom trekt de provincie net als de afgelopen vier jaar weer veel geld uit voor de leefbaarheid en stoppen we dat geld in een fonds waarmee bewonersinitiatieven worden ondersteund, de leefomgeving wordt verbeterd en voorzieningen worden behouden. Deze trendbreuk met het verleden heeft de afgelopen jaren veel voorzieningen overeind gehouden en vooruitgang gebracht op plekken in ons Groningen waar de leefbaarheid in het geding is. Daar zijn we trots op. Daar gaan we mee door.

ONZE VOORSTELLEN:

1. De provincie investeert wederom fors geld in een Fonds Leefbaarheid. Dit fonds is bestemd voor alle gemeenten, maar vooral voor gemeenten die te maken hebben met leegloop.
  2. De provincie spant zich in voor het in standhouden van voorzieningen. Daarbij kan gedacht worden aan het bij elkaar brengen van verschillende voorzieningen in een gebouw. Initiatieven zoals de Stichting Leergeld en de kledingbanken worden ondersteund door de provincie.
  3. Vele Groningers hebben ideeën hoe zij de leefbaarheid kunnen verbeteren, in veel gevallen brengen zij die ideeën meteen in de praktijk. De provincie ondersteunt dit soort initiatieven met raad en daad, maar ook financieel.
  4. Om onze provincie goed bewoonbaar te houden is woningverbetering nodig. Dit gaat zowel om woningen in particulier bezit als om sociale huurwoningen. Het kan gaan om sloop, verbetering of vervangende nieuwbouw. De provincie stelt hier geld voor beschikbaar.
  5. Nieuwbouw wordt gericht ingezet om dorpen en kernen te verbeteren en niet om de exploitatie van bouwprojecten als Blauwe Stad te voorzien van een financiële injectie.
  6. Nieuwe (duurzame) woonconcepten kunnen een impuls zijn voor onze provincie en nieuwe bewoners aantrekken. De provincie biedt dergelijke initiatieven de ruimte.
  7. Randvoorwaarde bij herstructurerings- en leefbaarheidsplannen voor buurten, dorpen en wijken is dat zij opgesteld moeten zijn samen met bewoners. Wie wil dat mensen zich betrokken voelen en sociale verbanden behouden blijven, kan dit enkel in nauwe samenspraak met bewoners bereiken.
  8. Verbetering van woningen houdt ook in dat deze energiezuiniger worden. Uiteraard omdat Groningers zo min mogelijk gas willen verbruiken, maar ook omdat de energierekening dan significant omlaag kan.
  9. Van de woningbouw moet minimaal dertig procent in de sociale sector gerealiseerd worden. Bovendien dient hierbij sprake te zijn van een goede spreiding in buurten en dorpen.
  10. Voor een deel van de grote boerderijen in Groningen is nog geen nieuwe functie gevonden. De provincie moet het initiatief nemen om in samenwerking met zorginstellingen en woningcorporaties te onderzoeken of deze boerderijen kunnen worden omgebouwd naar kleinere wooneenheden, bijvoorbeeld voor ouderen en/of mensen die zorg nodig hebben.
  11. Commerciële topsportevenementen kunnen geen aanspraak maken op provinciale subsidie. Breedtesport daarentegen kan op voldoende ondersteuning van de provincie rekenen.
  12. Wanneer er niets gedaan wordt dreigt veel zorg in onze provincie te verdwijnen. De provincie draagt financieel bij aan het in standhouden van zorgvoorzieningen dichtbij huis.
  13. Het lukraak afwaarderen van ziekenhuizen zoals nu gebeurt in Stadskanaal is onacceptabel. Ook het verdwijnen van huisartsenzorg in de provincie moet zoveel mogelijk worden voorkomen. De provincie spant zich in voor het behoud van volwaardige (ziekenhuis)zorg. Dit doet de provincie samen met alle belanghebbenden, zorgverleners, bewoners en gemeente.
  14. De aanrijtijden van ambulances zijn in sommige delen van onze provincie zorgwekkend lang. De provincie spant zich in deze te verkorten en verzet zich daarom ook tegen sluiting van afdelingen voor acute zorg en verloskunde in ziekenhuizen.
  15. Belangenbehartigers van patiënten en cliënten zoals ZaVie en Platform Hattinga Verschure doen belangrijk werk. Zij verdienen blijvende financiële ondersteuning van de provincie.