Op naar een Provinciaal Energiebedrijf!

20 mei 2023

Op naar een Provinciaal Energiebedrijf!

Foto: SP

Vrijdagavond 19 mei streek de SP partytent weer ergens neer. Deze keer in Bedum, waar we huis aan huis gingen om handtekeningen op te halen voor onze volkspetitie, om energie weer terug te pakken in publieke handen. Goede gesprekken aan de deur over dagelijkse zorgen die mensen hebben.

Zelf sprak ik een aantal kinderen op straat. Kinderen zijn altijd heel nieuwsgierig wat je doet. Deze kinderen gaven aan dat ze thuis merkten dat het lastig is om alles te kunnen betalen. Minder lekkere dingen thuis, minder leuke dingen doen.
Kinderen moeten eigenlijk onbezorgd opgroeien, maar in dit kleine gesprekje merkte ik al dat dat voor deze kinderen niet geldt en zij heel goed merken dat het oplopen van de basiskosten veel zorgen bij hun ouders of verzorgers veroorzaakt.

Naast dat we handtekeningen huis aan huis ophaalden, nodigde we de BBB BoerBurgerBeweging Groningen ook uit om deze petitie te tekenen en vroegen we hun om steun voor ons vijf stappen plan om uiteindelijk te komen tot een Provinciaal Energiebedrijf.

We zijn blij met deze steun van de huidige grootste partij in de provincie. De invulling van het Provinciaal Energiebedrijf moet nog verder vorm gegeven worden, maar dit is een mooie eerste stap om daar te komen.

Wij blijven doorstrijden om te zorgen voor meer regie en zeggenschap over iets wat van ons allemaal is. De marktwerking moeten we echt uit publieke voorzieningen slopen, zodat geld niet naar aandeelhouders vloeit, maar ten goede komt van ons allemaal. Naast energie moeten we sowieso ook de regie op de zorg en ons openbaar vervoer terugpakken.

Dus op naar een Provinciaal Energiebedrijf voor schone en betaalbare energie voor elke Groninger! Door o.a. collectief te isoleren en zon op dak te organiseren, zodat we ook zoveel mogelijk ons prachtige landschap kunnen besparen van die grootschalige akelige zwarte zonnevelden.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.