Voor wie is het nut van een Zuiderzeelijn en wie betaalt?

26 januari 2006

Voor wie is het nut van een Zuiderzeelijn en wie betaalt?

Op 16 januari verscheen er in het Dagblad van het Noorden een artikel van de heer Jaspers, statenlid in Groningen voor de PvdA, over waarom de Zuiderzeelijn in de zweeftreinvariant toch zo noodzakelijk is.

De heer Jaspers stelt dat de Zuiderzeelijn als zweeftrein vooral voor de ontsluiting van de Randstad richting Scandinavië is. Mee eens meneer Jaspers, de Randstad heeft het grote voordeel bij een goede ontsluiting via het noorden. Maar waarom stemt uw partij er dan, in de provinciale staten en de gemeenteraad van
de stad Groningen, mee in dat de noordelijke regio met honderden miljoenen een groot deel van deze verbinding betaalt? Waarom draagt volgens uw redenering de Randstad niet dit enorme bedrag bij? En waar waren al die honderden miljoenen van de Randstad voor de HSL-zuid? Ten slotte is deze verbinding goed voor de ontsluiting van de Randstad naar het zuiden en westen.
De hele redenering van, het is goed voor de één of goed voor de ander, is altijd twijfelachtig. Het is goed voor het land, dekt vaker de zaak. Grote infrastructurele werken zijn een zaak van landbelang en daarom dient het Rijk ze te financieren. Punt.
De PvdA beweert altijd dat de SP tegen de Zuiderzeelijn is en dus de werkgelegenheid niet wil stimuleren. Dit is niet waar, de SP heeft altijd gepleit voor een goede, snelle verbinding van de Randstad met het noorden. Uit landsbelang omdat het noorden dan dichter bij het westen komt te liggen, en dus de werkgelegenheid hier kan stimuleren, en omdat dat tegelijkertijd de Randstad beter ontsloten wordt, zodat daar de druk op de economie verlicht kan worden. Uit landsbelang dus en te financieren door het land. De SP ziet alleen de zweefvariant niet zitten en is zwaar tegen de gigantische bijdrage van het noorden voor deze verbinding.
Aan het eind van het artikel suggereert de heer Jaspers de gaskraan voor een dag dicht te draaien omdat de opbrengst van het gas alleen maar in de Randstad terecht komt. Mijn partij wordt wel eens van populisme beschuldigd, maar de heer Jaspers laat met deze uitspraak zien dat de PvdA het woord populisme zeker ook niet vreemd is.
Laten we nu maar eerst eens die honderden miljoenen in de knip houden en het kabinet wijzen op zijn verplichting om te regeren over het héle land. Dan hoeft niemand populistisch te doen.

Irene Bulk, SP-statenlid, provincie Groningen