Rapport Noordelijke Rekenkamer bevestigt standpunt SP

17 juni 2006

Rapport Noordelijke Rekenkamer bevestigt standpunt SP

In een kritisch rapport geeft de onafhankelijke Noordelijke Rekenkamer haar visie op het functioneren van het SNN (Samenwerkingsverband Noord Nederland) als het gaat om subsidies die er voor moeten zorgen dat met name het MKB voor meer ontwikkeling van werkgelegenheid zorgt.
In het Noorden is het MKB de grootste werkgever.
De SP doet niet mee in het SNN. Het is een ondemocratische club, een soort 4e bestuurslaag , waarvan de leden niet direct zijn gekozen door de bevolking.
Hierin neemt per partij 1 Statenlid zitting per deelnemende provincie. ( Groningen, Friesland en Drenthe)

De rapporten die door het SNN zelf worden uitgebracht, zijn weinig kritisch en men is zeer tevreden over het eigen handelen. De Gedeputeerden reageerden dan ook nogal geschrokken toen het rapport van de rekenkamer verscheen. Uit het rapport blijkt namelijk dat er, zodra de subsidie eenmaal verstrekt is, op een inadequate manier wordt omgegaan met het volgen van resultaten en het toetsen of doelstellingen wel of niet gehaald worden.
Niet nagegaan kan worden of deze geldstromen voldoende invloed hebben gehad op het terugdringen van de werkeloosheid in het Noorden.
Daar waar het SNN ooit voor is opgericht wordt niet waargemaakt.
In een eerste reactie van SNN richting de pers wordt laatdunkend gedaan over het werk van de Rekenkamer. Alsof ze er niets van gesnapt hebben hoe het gaat in de dagelijkse praktijk in het subsidiewezen. Het SNN is dan ook niet van plan enige aanbeveling over te nemen.

Naar mening van de SP gaat het SNN helemaal niet over het onderzoek van de Noordelijke Rekenkamer maar dient er door Gedeputeerde Staten van de diverse provincies direct aan Provinciale Staten te worden gerapporteerd.
Immers het onderwerp was weliswaar de manier van werken van SNN maar de Noordelijke Rekenkamer is een orgaan van Provinciale Staten !
Er is hier dus sprake van aantasting van democratische rechten van Provinciale Staten !
De SP fractie heeft het rapport van de Noordelijke Rekenkamer van harte omarmt en streeft er dan ook naar om niet alleen bij het SNN maar ook binnen de provincies te komen tot aanpassingen in de manier van omgaan met subsidies.