Noordelijke Rekenkamer

8 juli 2006

Noordelijke Rekenkamer

Tijdens de statenvergadering op 5 juli heeft gedeputeerde Gerritsen het boetekleed aangetrokken. Of zoals verwoord in het Dagblad van het Noorden: Rekenkamerrapport leidt tot knieval in Groninger staten.

Zelfs de fractie van de PvdA is van mening dat het SNN(Samenwerkingsverband Noord Nederland) zich wel degelijk de forse kritiek van de Rekenkamer moet aantrekken. Daartoe werd een boterzachte motie ingediend, door het CDA en de PvdA, waarin werd gevraagd om de informatievoorziening te optimaliseren. Dit kon de gedeputeerde wel toezeggen en de motie werd weer ingetrokken.
De motie, ingediend door de SP werd natuurlijk niet gesteund door de PvdA, overigens ook niet door het CDA, (collegepartijen). In deze motie wordt geëist, dat de aanbevelingen zoals gedaan in het rapport van de rekenkamer worden opgevolgd door het SNN.
De motie is ondertekend door de VVD, GroenLinks, CU, PvhN en D66. Aangezien dit met de SP nog geen meerderheid is, werd de motie verworpen. Dat was teveel van het goede.
De Noordelijke Rekenkamer verricht in opdracht van de Staten onderzoek.