Thuiszorg Groningen diep in geldzorgen

10 juli 2006

Thuiszorg Groningen diep in geldzorgen

Zorginstelling Sensire, in de provincie Groningen grotendeels verantwoordelijk voor de thuiszorg, voert per 15 juli een cliëntenstop in.
"Personeel zat, maar ons geld is op”, aldus een woordvoerster.

Sensire wil met de cliëntenstop aangeven dat het water haar tot aan de lippen staat. De maatregel komt nadat het Zorgkantoor Groningen heeft laten weten geen extra AWBZ-geld meer beschikbaar stelt voor de thuiszorg. Dat Zorgkantoor verdeelt namens zorgverzekeraar Menzis het geld van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, waar de thuiszorg van wordt betaald. Sensire, dat onlangs fuseerde met Thuiszorg Groningen, heeft in de provincie 14.000 klanten.
”Nieuwe klanten die zich bij ons melden, verwijzen we terug naar het Zorgkantoor. Met een cliëntenstop kunnen we in elk geval garanderen dat onze huidige klanten de thuiszorg kunnen blijven krijgen waar ze recht op hebben”, aldus woordvoerster Mare Riemersma. De maatregel wordt volgens haar ’met pijn in het hart’ genomen.”Maar als het geld er niet is, houdt het op. We kunnen niet meer uitgeven dan we hebben.” Hoeveel mensen hier naar schatting door gedupeerd raken, kan zij niet zeggen. Evenmin hoeveel geld haar organisatie tekort komt.
Nieuwe cliënten zullen volgens Riemersma worden geweigerd ’zonder aanzien des persoons’. ”Dus zowel de mensen die huishoudelijke hulp nodig hebben als degenen die persoonlijke verzorging en lichte verpleegkundige handelingen (bijvoorbeeld na ontslag uit het ziekenhuis -red.) behoeven, moeten we helaas nee verkopen.” De bal ligt wat haar betreft nu bij het Zorgkantoor. Daar was gisteren niemand voor commentaar bereikbaar.
Sensire is niet de eerste thuiszorginstelling die met dit soort maatregelen komt of dreigt. Eerder al schrapte de thuiszorg in het Land van Cuijk (oostelijk Noord-Brabant) een deel van de hulp en stelde een wachtlijst in. Ook in de regio Tiel wordt met een wachtlijst gedreigd.
In Drenthe is een cliëntenstop vooralsnog niet aan de orde, zegt Bert Hogenboom directeur verpleging en verzorging van Icare, dat de thuiszorg in Drenthe grotendeels uitvoert. ”Maar we gaan de instroom van cliënten wel beperken. Daarbij proberen we de meest kwetsbare mensen te ontzien."
(bron: Daglad van het Noorden)