Fries wil liefst linkse regering (Leeuwarder Courant)

10 november 2006

Fries wil liefst linkse regering (Leeuwarder Courant)

LEEUWARDEN - Een opmerkelijk groot aantal Friezen geeft de voorkeur aan een links kabinet boven voortzeLtting van de huidige centrum-rechtse coalitie van CDA en VVD. In de aanloop naar de verkiezingen van 22 november vindt 28 procent van hen een kabinet van PvdA en SP in de komende jaren het beste voor Nederland.

Dit blijkt uit een enquête in opdracht van de Leeuwarder Courant onder vijfhonderd Friezen. Voortzetting van een kabinet met CDA en VVD scoort 17 procent, slechts 14 procent geeft de voorkeur geeft aan de combinatie Balkenende/Bos, oftewel een kabinet van CDA en PvdA. Overigens zegt een kwart van de Friezen nog niet te weten wat het beste kabinet is voor het land.
Volgens de peiling, vorige week uitgevoerd door Newcom Research in Enschede, wil de helft van de Friezen de miljarden euro's voor de Zuiderzeelijn liever gebruiken voor investeringen in noordelijke economische projecten of regionale wegen. Slechts een kwart van de bevolking hecht nog aan de snelle trein, de rest heeft geen voorkeur.
Zes op de tien ondervraagden willen een Fries in het kabinet om meer aandacht voor deze provincie te krijgen. Deze wens neemt af naarmate men hoger is opgeleid. Vier op de tien Friezen vinden dat het kabinet moet zorgen voor meer onderwijs in het Fries.
Het zogenoemde h-woord, de hypotheekrenteaftrek, is voor Friezen geen taboe. Twee op de drie kiezers zijn van mening dat de aftrek voor de hoogste inkomens moet worden beperkt. Jongeren, rechtsgeoriënteerde kiezers en vrouwen zijn het hier minder mee eens. De PvdA heeft de discussie over de hypotheekrenteaftrek aangezwengeld; de huidige regeringscoalitie wil er niet aan tornen.