Gloedvol betoog van lijstrekker Kees Swagerman tijdens start verkiezingscampagne in Winschoten

12 februari 2007

Nu SP nu Zeker SP, de noodzaak van onze verkiezingsleus is meteen aangetoond;
We krijgen een nieuwe regering van PvdA, CDA en Christenunie en wat roept de PvdA gedeputeerde Calon als eerste in de krant;

Dat het maar mooi is dat we hier al een PvdA / CDA coalitie hebben want dat geeft nu extra mogelijkheden!

Nu SP nu Zeker SP, de noodzaak van onze verkiezingsleus is meteen aangetoond;

Wat moeten we daar mee? Wordt een links meerderheidscollege dan nu al overboord gekieperd?

De eerste opiniepeiling afgelopen week gedaan door RTV Noord gaf een linkse meerderheid aan van 23 van de 43 zetels in de provincie, waarvan 5 SP zetels.

Weigert Calon in navolging van Bos zich uit te spreken voor een links college?
Tot nu toe duidelijk wel en dit doet het ergste vrezen voor de gang van zaken na 7 maart.

Er zijn dus belangrijke redenen om SP te stemmen op 7 maart;

In de eerste plaats natuurlijk om een zo groot mogelijke fractie in de Staten te krijgen om daarmee collegedeelname mogelijk te maken.
Maar mocht dit niet lukken dan is een zo groot mogelijke SP fractie noodzakelijk om stevige oppositie te voeren.

Voor Groningen levert de nieuw beoogde regering geen verbetering op.
De reservering van 2,7 miljard van het vorige kabinet Balkenende blijft staan.
Er is dus geen enkele verbetering aangezien de voorwaarden zoals Cofinanciering en aantoonbare economische vooruitgang, gelijk blijven.
Naar de mening van de SP heeft de provincie gewoon recht op dit geld. Dus mocht de Zuiderzeelijn niet door gaan dan moet dit geld ook vrij te besteden zijn aan projecten die direct meer werk opleveren door versterking van infrastructuur, openbaar vervoer, versterking van de recreatiesector, dienstverlening, energie, milieu en onderwijs.

Extra geld voor Groningen vanwege de huidige scheve verdeling van de aardgasopbrengsten is ook niet vastgelegd in het nieuwe regeerakkoord.
1 % voor het noorden nu in plaats van een verdedigbare 10 % is volgens de SP een schandaal.
Dit geld zou bijvoorbeeld via een reservering vanuit het Fonds Economische Structuurversterking beschikbaar moeten komen voor de provincie Groningen .
Dit fonds is specifiek opgericht om aardgasbaten te benutten voor het verbeteren van de economische structuur in Nederland.
En wij, als SP, hebben plannen genoeg in Groningen;
Zeesluizen bij Delfzijl vergroten, Eemshaven uitbreiden, openbaar vervoer stevig neer zetten via extra spoorverbindingen naar Veendam, Eemshaven, Stadskanaal, Emmen, plan Kolibri onverkort uitvoeren, verdubbelen N33 tot aan de Eemshaven,
verbindingen met Duitsland per spoor , water en weg verder uitbouwen in het kader van de Noordelijke Ontwikkelings As.

Kortom ; de nieuwe regering moet zich vooral ook voor Groningen waarmaken!

Maar hoe ziet de provincie er dan nu uit en waar willen we naar toe ?
Wat is er wel en niet gebeurt in de afgelopen collegeperiode en wat vindt de SP daar van ?

Laten we een paar belangrijke speerpunten uit het verkiezingsprogramma doorlopen om te beginnen Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting.

Waar heeft het huidige college vooral energie in gestoken ;
Grootschalig en duur bouwen !

Blauwe Stad met woningen voor rijke of rijkere mensen , Meerstad
Met slechts 10 % sociale woningbouw.

Men is Publiek Private samenwerkingsverbanden aangegaan waarbij de provincie veel uit handen geeft en in kwetsbare financiële posities komt en daarbij ook gemeenten in de financiële problematiek meesleept.
Waar mogelijk ook grondspeculatie heeft plaats gevonden.
Waar private partijen ondertussen hun aandelen aan het verhandelen zijn.
De SP heeft daarover herhaaldelijk aan de bel getrokken in de afgelopen 4 jaar.

Wat wil de SP dan ;

Wijken moeten een afspiegeling van de bevolking zijn.
Daarom moet bij nieuwbouw- en herstructurering gevarieerd bouwen het uitgangspunt zijn.
Variatie in woningtypes en prijsklassen zodat een gemengde wijk mogelijk wordt gemaakt en ook starters aan de bak kunnen.
30 % sociale woningbouw moet minimaal gerealiseerd worden.

De beslissing van de nieuwe regering om de hypotheekrente niet aan te pakken is vooral desastreus voor de plannen die de SP heeft, immers hierdoor wordt de starters positie bepaald niet beter !
En de rijken worden nog rijker.

Vervolgens de economie

Het huidige college kiest voor een aantal naar onze mening slechte en kansloze projecten zoals ;
Glastuinbouw Eemshaven , Grootschalige intensieve veeteelt in de Veenkoloniën en een CO2 uitspuwende kolencentrale .
Daarnaast worden miljoenen uitgetrokken als investering in de Zuiderzeelijn.

Wat wil de SP op economisch vlak ;

Groningen moet een energieprovincie worden, we beschikken al over
Windmolenparken, gasindustrie, hoogwaardige opleidingsinstituten op het gebied van duurzame energie en een naar bio- industrie omschakelende agri-business.
Dit moet wel op een duurzame manier worden bereikt en vanuit die overweging zijn wij tegen de grootschalige tuinbouw in de Eemshaven en
Tegen een CO2 spuwende kolencentrale.
Daarom zijn wij voor meer inzet op vernieuwend en duurzaam bezig zijn met glastuinbouw in het bestaande gebied Hoogezand Sappemeer en een hogere inzet op afvangen en opslaan van CO2 in de bodem.
Daarnaast willen wij het MKB stimuleren vooral op het gebied van
dienstverlening , kleinschalig toerisme en schone industrie .
De SP wil de miljoenen die zijn gereserveerd voor de Zuiderzeelijn direct investeren in de economie van Groningen !

Als derde speerpunt Verkeer en vervoer

Door het huidige college is het Openbaar Vervoer uitbesteed aan Arriva en een OV bureau opgezet.
We kennen allemaal het drama van de nieuwe treinen van Arriva en de gevolgen die de aanbesteding voor het salaris van de machinisten heeft gehad. Ook de dienstregelingen van de bussen leiden tot hoge belasting van het personeel. De werkdruk neemt toe en de betaling af.
Dit alles het gevolg van de privatisering van het Openbaar Vervoer !
Het huidige college wil niets weten van gratis openbaar vervoer in welke vorm dan ook.

De SP wil dat het Openbaar vervoer terug komt in handen van de overheid.
De SP wil gratis openbaar vervoer voor jongeren tot 12 jaar onder begeleiding, 65 + ers en schoolgaande jongeren tot 18 jaar zonder OV kaart.
De SP wil meer passagiers verbindingen voor treinen in de provincie.
De SP is tegen uitbreiding van Groningen Airport omdat er geen enkel zicht is op vermindering van financiële tekorten en de milieuhinder alleen maar toe zal nemen.
De SP is voor de Zuiderzeelijn , mits betaalt door het Rijk.

Welzijn en zorg een ander belangrijk onderwerp voor de SP

Het PvdA en CDA college heeft er 2 jaar over gedaan om tot een plan voor de jeugdzorg te komen. Nadat de SP , en vooral Hennie Hemmes dit probleem prominent in de Staten aan de orde heeft gesteld.
Dit plan heeft enige weken geleden het licht gezien en bevat goede punten, ook volgens de SP.
Maar waarom moest dit 2 jaar duren en waarom moet nu eerst weer een projectmanager gaan onderzoeken ?
Ook is het college uitermate laks als het gaat om het openhouden van de Streekziekenhuizen met behoud van alle basisvoorzieningen.
In het nieuwe regeer akkoord is niets afgesproken over het terugdraaien
van de privatisering in de zorg .
Dit zal betekenen dat ook ziekenhuizen meer in de verkoop gaan en dat ziekenhuizen als bedrijven worden gezien.
Het eerste wat er dan in commercieel gerunde bedrijven gebeurt, is kijken welke afdelingen rendabel zijn. Is de kinderafdeling niet rendabel dan stoot je dat af om de verkoopwaarde op te voeren.
Zo wil de SP niet met zorg om gaan en wil dus een harde opstelling van het college.
Wij willen zorg in kleinere centra bij de gemeenten waar alles samen komt zoals ; jeugdzorg , consultatiebureaus en ouderenzorg.
De provincie zal zich meer samen met gemeenten moeten richten op het oplossen van problemen op het gebied van thuiszorg , terugdringing
wachtlijsten verzorgings- en verpleeghuizen, sociaal economische gezondheidsverschillen, dak en thuislozen zorg.

Onderwijs

De SP vindt dat de provincie zich moet inzetten voor een betere spreiding van MBO en VMBO opleidingen.
Ook de aansluiting van VMBO / MBO zou beter kunnen en er moeten meer stageplaatsen worden vastgelegd .

Bestuur

PvdA en CDA nemen steeds vaker de Publiek Private Samenwerking ter hand om grote projecten van de grond te krijgen.
Dit gaat ten koste van openbaarheid van bestuur en democratische controle. Het kan ook leiden tot speculatie of andere misstanden waardoor financieel risico ontstaat.

Het college heeft nu enkele keren risico kapitaal beschikbaar gesteld aan instellingen en bedrijfsleven. Het betreft hier geld waarvan een bank vindt dat het risico te groot is dat het geld verloren gaat.

Subsidies worden verstrekt zonder dat er voldoende zekerheden zijn ingebouwd en eisen gesteld. Hierdoor wordt te veel risico gelopen

Gemeentelijke herindeling is in het kader van de Blauwe Stad opgelegd aan Schema , Reiderland en Winschoten.
Een referendum verordening heeft het in de staten niet gehaald wegens een meerderheid van PvdA , VVD en Christenunie.

En wat wil de SP dan wel ;

Voor de SP staat als een paal boven water dat PPS constructies riskante bezigheden zijn en dat je er uitermate voorzichtig en zo openbaar mogelijk mee om moet gaan.
Voor de SP is het uit den boze om belastinggeld van de burger als risico kapitaal beschikbaar te stellen.
Voor de SP is gemeentelijke herindeling een zaak van de inwoners en gemeenten. Dit zou via een referendum moeten worden besloten.

Beste partijgenoten, het lijkt mij duidelijk dat er alle redenen zijn om
de inwoners van de provincie Groningen duidelijk te maken dat een stem op de SP alleszins de moeite waard is.

Willen zij ook een links college in deze provincie dan is het absoluut een vereiste dat de SP zo groot mogelijk wordt !
Willen zij een zo sterk mogelijke linkse oppositie dan is het absoluut noodzakelijk dat de SP zo groot mogelijk wordt !
Willen zij een zo sterk mogelijke linkse positie in de 1e Kamer dan is het absoluut noodzakelijk dat de SP zo groot mogelijke wordt.

Ik ben er van overtuigd dat met jullie fantastische inzet de verkiezingen van 7 maart een groot succes wordt en dat verdubbeling van onze zetels absoluut haalbaar is en misschien wel meer !
Deze provincie verdient een Socialer , Menselijker en Energieker politiek en dat kan alleen met de SP.