Dagboek van een Statenlid: Kees Swagerman

4 april 2007

Dagboek van een Statenlid: Kees Swagerman

10 maart

Na de hectische dagen van de vorige weken even een rustig weekend. Gewoon thuis en dingen doen zoals boodschappen, koffie drinken in het dorp e.d.
Maar eerst het Dagblad van het Noorden gelezen. Goed artikel over hoe de SP de onderhandelingen in gaat op 12 en 15 maart. Vooral genoten van het mogelijk “voorspellende “ deel van Bij Hoog & Bij Laag.
Zou het echt zo gegaan zijn dat Kanon ( Calon), de Wit ( Bleker) en Vleeshouwer (Slager) alles al bekonkeld hebben ?
We zullen zien wat er eind van de week voor conclusies worden getrokken.
Verder alvast enige stukken gelezen voor de Statenzitting van 14 maart.

11 maart

Uitgeslapen tot een uur of 9. Prachtig weer, dus na het ontbijt in de auto naar Exloo. Mooie wandeling gemaakt over heide en door bossen. Gelunchd bij Bussemaker in Exloo en dat was zoals gewoonlijk top.
Onderweg naar huis was blijkbaar een vreselijk ongeluk gebeurd op de N34. Het blijft een zeer gevaarlijke weg. Thuis nog even lekker buiten gezeten gelezen, wat in de tuin gewerkt en ’s avonds naar de Stadsschouwburg voor de Hel van het Noorden III met ‘Iets van Shakespeare Elck wat wils’.
Ook nog gebeld door enige collegae fractievoorzitters .
Na zo’n weekend weer helemaal scherp voor de gebeurtenissen die komen gaan.

12 maart

Nou dit moet dan de eerste onderhandelingsdag worden. Vanavond om 18.00 uur de aftrap. Eerst maar eens aan het normale dagelijkse werk. Deze week maar 2 ½ dag bezig in mijn echte broodbaan, de rest van de week wordt (inclusief enige avonden besteed aan de politiek.
Om 12 .00 uur de eerste fractievoorzittersvergadering waarbij allerlei posities (in verschillende commissies)te verdelen zijn. Tevens gesproken over fractievergoedingen en spreektijdregelingen.
Ik heb nog even de introductiemiddag voor nieuwe Statenleden bezocht en vervolgens was het tijdstip aangebroken om de onderhandelingen in te gaan. Iedere partij gaf aan wat hij/zij graag gerealiseerd zou zien in een college accoord en welke coalitie er eventueel moet komen.. Vervolgens kon iedereen vragen aan elkaar stellen. De SP kreeg wel de meeste vragen en moest aantonen te willen onderhandelen. Ik heb aangegeven dat donderdag de onderhandelingen echt beginnen en dat dit een inventarisatieronde was. Ook gezegd dat ik op diverse punten water bij de wijn wilde doen waaronder Airport Eelde en SNN. Ik kreeg de indruk dat de kans wat groter werd dat we mee ‘mogen’ gaan doen.

13 maart

Vandaag half dagje met mijn normale werk bezig. E-mail legen , twee vergaderingen en daarna naar huis. Ik heb een halve dag vrij genomen om morgen en overmorgen weer wat frisser twee statendagen in te gaan met als afsluiting de tweede onderhandelingsronde van donderdag.
Heb dus genoten van het fraaie weer die middag.

14 maart

De laatste statendag in de huidige samenstelling. Belangrijke stukken nog te behandelen met betrekking tot Watervisie Lauwersmeer, armoedebeleid en een voordracht om te komen tot meer inspraak van burgers in het geval ze betrokken raken bij de ontwikkeling van grote infrastructurele werken in de Provincie.
Het armoedebeleid van de provincie zal door de nieuwe Staten en het nieuwe College
inhoudelijk en financieel ingevuld gaan worden. Daar moeten wij als SP dus stevig mee bezig, liever in een college dan daarbuiten.
Na afloop afscheid genomen van maar liefst 31 collega statenleden. Morgen weer aan de bak met een ploeg van oude en veel nieuwe leden.