DEMONSTREER MEE TEGEN MARKTWERKING IN DE THUISZORG Op 18 april in Den Haag

4 april 2007

DEMONSTREER MEE TEGEN MARKTWERKING IN DE THUISZORG Op 18 april in Den Haag

Op 1 januari 2007 werd de WMO, wet maatschappelijke ondersteuning, ingevoerd. Deze wet moest welzijnsvoorzieningen, de wet voorzieningen gehandicapten en een deel van de AWBZ op lokaal niveau bij elkaar brengen. Hoewel het volgens de SP op zich een goed idee is om meer samenhang te creëren in maatschappelijke ondersteuning en de uitvoering dicht bij de mensen, door gemeentes, te laten plaatsvinden lijkt de invoering van de WMO een ramp te worden.

De SP startte in oktober 2006 een onderzoek naar de invoering van de WMO. De resultaten die dit onderzoek opleverden zijn ontluisterend. Veel gemeentes krijgen te weinig geld om de WMO goed in te voeren. Dit komt doordat de bedragen zijn gebaseerd op cijfers uit 2005 en er sindsdien een stijging in de vraag naar huishoudelijke verzorging heeft plaatsgevonden. Gemeenten worden hierdoor gedwongen om te snoeien in de zorg.
SP Tweede kamerlid Agnes Kant, initiatiefneemster van het onderzoek geeft aan dat: “De professionaliteit van de thuiszorg dreigt razendsnel te worden uitgehold. Een rechtstreeks gevolg van de ingevoerde marktwerking. Als deze basiszorg wordt afgebroken, gaat dat ten koste van mensen die thuis willen blijven wonen, ze zullen sneller in een instelling terecht komen. Terwijl in het regeerakkoord meer kleinschaligheid en inbedding in de wijk wordt bepleit. De marktwerking moet uit de WMO en er moeten voldoende middelen komen om iedereen de zorg te kunnen geven die nodig is.”
Op 18 april debatteert de Tweede Kamer over de eerste gevolgen van de WMO. De actiegroep ‘Zorg is geen markt’ organiseert op 18 april tussen 12:00 en 13:00 een manifestatie op het plein voor de Tweede Kamer in Den Haag.
De SP staten fractie sluit zich aan bij deze oproep en roept iedereen op om ook op 18 april per bus naar Den Haag af te reizen.
Mocht u mee willen, graag, voor buskaartjes kunt u mailen naar.