h

Ministerie VROM nog fermst over kolenvergasser Eemshaven

1 mei 2007

Ministerie VROM nog fermst over kolenvergasser Eemshaven

Op 27 april j.l. was er in Groningen een symposium over de plannen van de NUON om een kolenvergasser te bouwen aan de Eemshaven. De sprekers Hans Alders (Commissaris van de Koningin), Ludo van Halderen (topman NUON) en Ron Wit (Natuur en Milieu) gingen niet in op de vraag waarom er een nieuwe kolencentrale moet komen.

. Wel hadden ze het over de afvang en opslag van het broeikasgas CO2. De afvang was volgens de sprekers nodig om de klimaatdoelen te halen. Maar in feite betekent een nieuwe centrale dat er meer energie geproduceerd en gebruikt gaat worden dan verantwoord is. In plaats van te pleiten voor een lager energiegebruik, zochten de sprekers de uitweg in technische oplossingen.
Van Halderen deelde mee, met die afvang van CO2 “bezig te zijn`. Als eerste stap komt er een kleinschalige demonstratie bij de kolenvergasser te Buggenum. De Eemscentrale moet dan de mogelijkheid krijgen om die afvang grootschalig te realiseren vanaf 2013. “Als het dan in 2013 niet lukt om het te realiseren, hebben we wel een kolencentrale om er zo snel mogelijk op in te spelen.”

Wit stelde dat "vanwege tijdsklem CO2-opslag nodig is als onderdeel van aanpakken van klimaatverandering in overgangsfase". Hij vond een nieuwe kolencentrale zonder CO2-opslag “maatschappelijk onverantwoord”. Hij wil voor 2020 die afvang en opslag “verplichten zodra het beschikbaar komt tegen redelijke kosten.”
Kortom, als de kosten tegenvallen hoeft de afvang en opslag niet door te gaan, kunnen we concluderen. Wit sprak zich er niet over uit of die centrale dan nog in bedrijf zou mogen blijven.

Het duidelijkst was J. van der Vlist, topambtenaar (secretaris-generaal) van het ministerie van VROM. Hij stelde: “Wij als ministerie van VROM draaien het om. De overheid zal aansturen op het realiseren van CO2-opslag vanaf 2011/13. Die CO2-opslag wordt een absolute harde randvoorwaarde. De NUON investeert met de verplichting die er achteraankomt en moet dus hetzij in CO2-opslag investeren of anders stoppen met de productie.” Van Halderen stelde desgevraagd: “Ik weet dat dit de consequentie is.” De kans bestaat dus dat er voor meer dan een miljard euro een kolenvergasser gebouwd wordt, die niet in bedrijf mag komen.

U bent hier