Weer adhoc maatregelen in de jeugdzorg

22 juli 2007

Weer adhoc maatregelen in de jeugdzorg

Schriftelijke vragen van Statenlid Rinus Sangers.
Geacht College,

Bij brief van 13 juli 2007 (nr. 2007-23408) heeft u Provinciale Staten geïnformeerd over het feit dat u zich, samen met Bureau Jeugdzorg, genoodzaakt ziet tot het nemen van maatregelen in de jeugdzorg. Naar aanleiding van deze brief heeft de SP-statenfractie een aantal vragen die te maken hebben met de urgentie van de maatregelen, het vooroverleg m.b.t. de maatregelen en de financiering van de maatregelen.

Urgentie:
In uw bovengenoemde brief spreekt u van een zorgbarende toename van de wachtlijsten voor de jeugdzorg in Groningen en in de bijgevoegde brief van Bureau Jeugdzorg wordt de huidige situatie zelfs als nijpend gekenschetst.
Vragen:

1. Betekenen de kwalificaties zorgbarend en nijpend dat er op dit moment sprake is van een nieuwe en onvoorziene situatie in de jeugdzorg?
2. Zo ja, wat zijn de kenmerken en oorzaken van deze nieuwe en onvoorziene situatie en doet deze situatie zich alleen in Groningen of ook elders voor?
3. Zo nee, wat zijn de redenen om pas in juli en tijdens het zomerreces te komen tot deze maatregelen en waarom is hierover niet eerder overleg gevoerd met Provinciale Staten, cq de statencommissie WCS.

Vooroverleg

In uw brief van 13 juli 2007 meldt u dat de Groninger gemeenten middels een gelijkluidende brief geïnformeerd zijn over de door u genomen maatregelen. De bijgevoegde brief van Bureau Jeugdzorg van 11 juli 2007 is gericht aan de directies van de keten jeugdzorg en voorliggende voorzieningen. Uit geen van beide brieven blijkt dat er over de maatregelen vooraf overleg heeft plaatsgevonden met de andere partijen in de keten.

Vragen:
4. Is het juist dat er over de maatregelen vooraf geen overleg heeft plaatsgevonden met de andere partijen in de keten, waaronder met name de voorliggende voorzieningen en de gemeenten?
5. Indien geen vooroverleg heeft plaatsgevonden, wat was hiervoor de reden en bent u bereid een dergelijk overleg alsnog te voeren en uw maatregelen bij te stellen indien het overleg daartoe aanleiding geeft?
6. Indien wel overleg heeft plaatsgevonden, met wie is dat overleg gevoerd, wanneer en wat was de uitkomst daarvan?

Financiering

In uw eerder genoemde brief stelt u dat, als gevolg van de door u genomen maatregelen, de druk op de voorliggende voorzieningen zal toenemen en dat voor een deel van de clienten langer dan wenselijk een beroep zal moeten worden gedaan op de voorliggende voorzieningen.

Vragen:
7. Bent u, met ons, van mening dat een toegenomen druk op en een langer gebruik van de voorliggende voorzieningen impliceren dat uw maatregelen zullen leiden tot extra werk en extra kosten bij de voorliggende voorzieningen?
8. Hebt u, voorafgaand aan de genomen maatregelen, ook onderzocht of de voorliggende voorzieningen dit extra werk kunnen leveren en of hiervoor ook financiering aanwezig is?
9. Zo nee, waarom niet?
10. Zo ja, wat was het resultaat van dit onderzoek?
11. Bent u zo nodig bereid het extra werk bij de voorliggende voorzieningen geheel of gedeeltelijk te financieren?

Met vriendelijke groet,

Namens de SP-statenfractie