GRATIS OV voor MBO scholieren van 16 en 17 jaar

27 augustus 2007

GRATIS OV voor MBO scholieren van 16 en 17 jaar

strippenkaart 2.JPG
Mbo-scholieren van 16 en 17 jaar moeten hun reiskosten naar hun opleiding zelf betalen terwijl Mbo-scholieren van 18 jaar en ouder in het bezit zijn van een OV-jaarkaart. Dit is in onze ogen een aantasting van de keuzevrijheid. Ouders of de leerlingen zelf kunnen voor hoge kosten komen te staan wanneer een leerling voor een opleiding verder van huis kiest.

De oproep voor gratis OV voor 16 en 17 jarige Mbo-scholieren wordt breed gedragen. In 3 Groninger gemeenteraden werden moties aangenomen die hiervoor pleiten. Tijdens de campagne voor de Provinciale staten verkiezingen vonden alle lijsttrekkers (met uitzondering van die van de VVD en het CDA) het een goed idee. Tussen 29 augustus en 4 september organiseert de SP een actieweek om Provinciale Staten op te roepen een proef te starten met gratis OV voor deze doelgroep. Met een meterslange strippenkaart van zeil treken we door Groningen. Onderweg vragen we Mbo-scholieren, hun ouders, docenten en sympathisanten om hun handtekening te zetten op de strippenkaart