Debat: ‘Wie controleert de corporaties – wie controleert Acantus?’

11 april 2008

Debat: ‘Wie controleert de corporaties – wie controleert Acantus?’

Onder de titel ‘Wie controleert de corporaties – wie controleert Acantus?’ organiseert de Groningse Statenfractie van de SP vrijdag 25 april een debat. Deelnemers aan het debat zijn: onderzoeker Co Poulus, SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen, Wethouder Bé Zwiers van Scheemda, Wiebe Feenstra van Vastgoed Noordoost en vertegenwoordiger van de huurdersorganisaties Wemke Ketting-jager. Iedere belangstellende is van harte welkom het debat bij te wonen.

De rol van de woningcorporaties verandert snel en ingrijpend. Corporaties zijn door schaalvergroting steeds minder gebonden aan één of enkele gemeenten. Ook krijgen ze steeds meer taken toebedeeld. Naast het bouwen en beheren van sociale huurwoningen dragen ze de verantwoordelijkheid voor het woon- en leefklimaat in complete wijken. De optelsom van deze ontwikkelingen leidt tot een snel groeiende invloed van corporaties op de fysieke en sociale inrichting van wijken en dorpen. En dat maakt de vraag belangrijk: ‘wie controleert de corporaties?’ Zeker in regio’s met relatief kleine gemeenten en grote corporaties – zoals Oost-Groningen en Noord-Drenthe waar woningstichting Acantus een dominante positie heeft. Tegen deze achtergrond heeft de Groningse Statenfractie van de SP het initiatief genomen voor een debat onder de titel ‘Wie controleert de corporaties – wie controleert Acantus?’

Deelnemers aan het debat zijn: Paulus Jansen, Tweede-Kamerlid voor de SP, Wethouder Bé Zwiers van Scheemda, Wemke Ketting-jager, voorzitter Stichting Platform Bewonersorganisaties Acantus (SPBA), Wiebe Feenstra van Vastgoed Noordoost en Co Poulus, onderzoeker bij ABF Research over de rol van corporaties in het algemeen en Acantus in het bijzonder.

Iedere belangstellende is vrijdag 25 april van harte welkom het debat in Hotel Parkzicht, Museumplein 3 in Veendam, bij te wonen. De zaal gaat om 19.30 uur open, het debat begint om 20.00 uur.