PvdA trekt steun in; problemen buschauffeurs niet opgelost

26 april 2008

PvdA trekt steun in; problemen buschauffeurs niet opgelost

De marktwerking in het OV zorgt voor veel problemen voor buschauffeurs. Een steeds groter deel van het OV wordt gereden door flex- en uitzendkrachten die na het aflopen van ene concessie niet meer zeker zijn van hun baan. Ook chauffeurs die wel netjes onder de CAO vallen moeten vaker van werkgever wisselen. De SP statenfractie vindt daarom, met de FNV, dat onderzocht moet worden of de chauffeurs niet in een aparte BV kunnen worden ondergebracht zodat ze zeker zijn van werk.

De PvdA statenfractie sprak zich eerder, ook via de media, positief uit voor dit plan. De SP besloot daarop een motie indienen gebaseerd op de woorden van de PvdA. Hoewel de PvdA de SP complimenteerde met de juiste weergave van hun woorden steunde zij de ingediende motie niet. SP-statenlid Sandra Beckerman: “Ik ben echt geschokt. Eerst steunen ze een plan met mooie woorden; maar als het op daden aankomt, geven ze niet thuis.” De PvdA geeft als reden voor het intrekken van de steun dat het te laat is. Beckerman: “In vindt dit een hele slechte smoes; op 2 april iets roepen in de media wat op 23 april opeens te laat blijkt. Ook toen al wist de PvdA dat de vergadering op 23 april zou plaatsvinden.”

De PvdA diende nog wel een motie in waarin het OV-bureau wordt opgeroepen de positie van uitzendkrachten te verbeteren. Beckerman: “Dat klinkt natuurlijk mooi maar betekend niets. Ze hadden de kans om nu echt eens hun nek uit te steken. Maar blijkbaar blijft het bij mooie woorden en komt er geen echte oplossing voor alle buschauffeurs.”

Het interview op Radio Noord luisteren kan hier

De motie die op het interview gebaseerd is:

Provinciale Staten van Groningen in vergadering bijeen op 23 april 2008.

Overwegende dat:
• Door marktwerking in het OV steeds meer mensen een flex- of uitzendcontract hebben;
• Chauffeurs steeds minder zeker zijn van hun baan, en vaker moeten wisselen van werkgever.

Constaterende dat:
• De kwaliteit van werk goed moet zijn;
• Dat mensen die met plezier zekerheid en trots naar hun werk gaan een beter product afleveren;
• Dat dit ten goede komt aan de klant.

Zijn van mening dat:
• Het voor goed OV noodzakelijk is dat de chauffeurs goed zijn opgeleid en met plezier hun werk doen.

Verzoeken het college onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een personeels bv. Hierbij zouden werknemers in een aparte BV worden ondergebracht zodat zij meer zekerheid hebben over werk en inkomen.