SP: geef buschauffeurs zekerheid; PvdA sluit zich bij idee aan

16 april 2008

SP: geef buschauffeurs zekerheid; PvdA sluit zich bij idee aan

SP-statenlid Sandra Beckerman pleit voor een onderzoek naar de mogelijkheid om buschauffeurs onder te brengen in een BV. Komende statenvergadering zal de SP een motie indienen met die strekking. Beckerman gaat er van uit dat de PvdA deze motie zal steunen aangezien deze partij zich heeft uitgesproken voor dit idee. Door het aanbesteden zijn chauffeurs vaak niet zeker van hun baan. Ook worden er steeds meer uitzendkrachten ingehuurd. Het oprichten van een personeels BV kan ervoor zorgen dat chauffeurs meer zekerheid krijgen over hun werk.

Sandra BeckermanDe SP is tegen marktwerking in het openbaar vervoer maar zolang die marktwerking bestaat moet het personeel van de vervoerders zoveel mogelijk zekerheid worden geboden. Een tussenvorm waarbij het personeel in een aparte BV wordt geplaatst is volgens de SP het onderzoeken waard. Beckerman: “Chauffeurs zijn vaak maar voor korte periode zeker van hun werk. Er wordt veel met goedkope uitzendkrachten gewerkt. Daar kan de vervoerder, zodra een concessie afloopt, gemakkelijk weer vanaf. Het personeel onderbrengen in een BV geeft hen de zekerheid van een baan.”

Ook de vakbond is het een doorn in het oog dat er wordt gewerkt met veel flexwerkers, zij juicht het idee dan ook toe. Daarnast ziet de PvdA iets in het idee van Beckerman zo blijkt uit een interview met PvdA-statenlid Sjak Rijploeg op Radio Noord. PvdA-statenlid Rijploeg: “Wij vinden het heel belangrijk dat de kwaliteit van het werk goed is, dat komt ook de klant ten goede. Mensen die met plezier, trots en zekerheid hun werk kunnen doen die leveren een beter product af. Daarvoor is het van belang dat er een basale zekerheid is, er hangen dan niet voortdurend reorganisaties boven hun hoofd. Het zou misschien kunnen dat je het personeel in een BV onderbrengt. Dan krijg je een situatie waarin alleen directie en het materieel verandert.”

De SP zal komende statenvergadering een motie indienen waarin wordt gevraagd om een onderzoek naar de mogelijkheid van een BV. Beckerman gaat er van uit dat in ieder geval de PvdA deze motie zal steunen.