SP wil onderzoek naar mogelijkheden terugdraaien marktwerking OV

3 april 2008

SP wil onderzoek naar mogelijkheden terugdraaien marktwerking OV

Eind dit jaar gaat het OV-bureau opdracht van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen het openbaar vervoer (met uitzondering van het treinvervoer) opnieuw aanbesteden. De SP fractie wil dat er eerst onderzoek wordt gedaan wat de voor en nadelen en kosten en opbrengsten van marktwerking in het openbaar vervoer zijn ten opzichte van het door de overheid laten uitvoeren van OV. Een tussenvorm waarbij het personeel in een aparte (overheids) BV wordt geplaatst is volgens de SP het onderzoeken waard zijn. Door het aanbesteden zijn chauffeurs vaak niet zeker van hun baan. Ook worden er steeds meer uitzendkrachten ingehuurd. Het oprichten van een personeels bv kan ervoor zorgen dat chauffeurs meer zekerheid krijgen over hun werk.

Nederland kent sinds enkele jaren marktwerking in bijna al het openbaar vervoer. De voorstanders van dit systeem beweerden bij de invoering dat dit zou leiden tot minder problemen, meer, beter en goedkoper openbaar vervoer. De SP was altijd en tegenstander van marktwerking in het openbaar vervoer. In het Europees parlement is vorig jaar, op sterk aandringen van de SP, besloten dat openbaar aanbesteden van OV niet verplicht wordt gesteld.

Volgens de SP statenfractie is het openbaar vervoer in Groningen niet verbeterd door de invoering van marktwerking. Daarnaast is het doordat marktpartijen winst willen maken zo dat niet al het geld dat wordt verdient met OV terug komt waar het hoort, bij het OV. Statenlid Sandra Beckerman pleit er dan ook voor om niet op de ingezette weg door te denderen maar een pas op de plaats te maken "Wij zijn voor goed en betaalbaar vervoer voor iedereen, ook in gebieden waar het minder rendabel is, daarom willen wij dat voordat we weer aanbesteden eerst eens onderzocht wordt of het niet beter is als openbaar vervoer weer in beheer komt van de overheid. het grote voordeel daarvan is dat niet de opbrengst maar de reiziger centraal staat."