Geen 'bontjassentram' door motie SP

8 december 2010

Geen 'bontjassentram' door motie SP

De SP in provinciale staten wil dat de regiotram er alleen komt als de regiotram ook echt een regiotram wordt en dus doorrijdt de regio in.
Daarnaast moet de tram betaalbaar zijn voor overheid en de reizigers. En de komst van de tram mag niet ten koste gaat van het personeel en dunnere buslijnen.

Met deze harde eisen is de SP gisteren het debat in provinciale staten ingegaan. SP statenlid Sandra Beckerman: "Volgend jaar zullen we pas echt besluiten of de tram in Groningen kan komen. Het is goed dat we nu al enkele harde afspraken hebben kunnen maken." De SP kreeg tijdens de vergadering brede steun voor twee moties waarmee geregeld werd dat de tramkaartjes niet duurder mogen zijn dan normale buskaartjes en dat het personeel dat nu direct of indirect werkt op buslijnen die door de komst van de tram zullen verdwijnen niet gedwongen ontslagen mogen worden.

Of de SP uiteindelijk voor de komst van de tram zal stemmen is afhankelijk van de financiƫle haalbaarheid, nu is daar nog veel onduidelijk over. De SP is echter blij dat enkele van haar voorwaarden worden gesteund. Beckerman: "De tram moet voor iedereen worden en voor alle reizigers betaalbaar zijn, aan een bontjassentram hebben we niets, wij zijn daarom erg blij met de steun voor onze motie. Ook zijn we blij dat er geen gedwongen ontslagen mogen vallen bij het personeel dat nu op de bussen werken.