Code rood voor Halbe Zijlstra

22 februari 2011

Code rood voor Halbe Zijlstra

Vandaag sprak staatssecretaris van hoger onderwijs Halbe Zijlstra over zijn onderwijsbezuinigingen op de Rijksuniversiteit Groningen. ROOD, jong in de SP wachtte de staatssecretaris op om hem met behulp van lichtfakkels in een rood licht te hullen. De SP-jongeren gaven symbolisch een code rood af voor het onderwijs. Ze vrezen dat het hoger onderwijs in nood zal komen als de regering doorgaat met haar plannen. ROOD wil het verzet tegen de bezuinigingen op het onderwijs doorzetten en roept studenten op om naar de actie-avond op donderdag 24 februari te komen.

Als het aan VVD, CDA en PVV ligt wordt er bijna een miljard bezuinigd op het hoger onderwijs. Het kabinet wil dit doen door studenten die langer over hun studie doen te beboeten met een collegegeldverhoging van 3000 euro, te korten op het budget van de universiteiten en de studiefinanciering tijdens het master-deel van de studie af te schaffen. 'Veel studenten zijn ontzettend boos over deze plannen. Wij willen met al deze studenten plannen maken hoe we deze rampzalige maatregelen kunnen tegenhouden', aldus ROOD-bestuurslid Daan Brandenbarg.

Twee maart krijgen studenten al een eerste kans om de plannen te stoppen. Dan zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten, die op hun beurt de Eerste Kamer kiezen. Brandenbarg: 'Als VVD, CDA, en PVV geen meerderheid halen in de eerste kamer kan het kabinet inpakken en zijn ook deze plannen van de baan. Studenten en docenten kunnen op 2 maart het onderwijsprotest doorzetten door dit kabinet naar huis te sturen''