Roemer in Groningen: Studenten niet straffen maar stimuleren

8 februari 2011

Roemer in Groningen: Studenten niet straffen maar stimuleren

'De kost gaat voor de baat uit. Het gaat er niet zozeer om hoe lang iemand studeert maar wat ie daarna oplevert voor de samenleving. Wij van de SP zien onderwijs als een investering, de regering ziet het als een kostenpost.' Met die opstelling had SP-leider Emile Roemer vanavond in Groningen een boodschap die beter aankwam bij de Groninger studenten dan die van VVD-fractievoorzitter Stef Blok. Die vond dat studenten niet zo tobberig moeten doen en moeten snappen dat nu eenmaal op alles bezuinigd moet worden.

Emile Roemer vs. Stef Blok

Roemer en Blok debatteerden vanavond in Groningen bij de studentenvereniging Albertus Magnus over zaken als de bezuinigingen op het onderwijs en de studieboete voor studenten die wat langer studeren. Ook ging het over de manier waarop Nederland tot de beste kenniseconomieën kan gaan behoren. VVD'er Blok koos voor de harde aanpak: studenten moeten niet klagen, maar doorwerken en universiteiten moeten meer dienstbaar zijn aan het bedrijfsleven. Roemer noemde dat een naïeve redenering: 'We sukkelen achteruit. Niet alleen in het wetenschappelijk onderwijs. Ook in het MBO en in het basisonderwijs investeren we te weinig. Klassen zijn te groot en er zijn te weinig handen in de klas. Professoren staan niet voor de collegezaal maar zijn de hele dag druk om geld uit het bedrijfsleven binnen te halen. Zo komen we er niet. Als we ophoog willen als kenniseconomie zullen we niet moeten bezuinigen maar investeren.'

Emile Roemer vs. Stef Blok

Naast alle verschillen van mening sprak Roemer de hoop uit dat zijn collega Blok hem wel zou steunen in zijn oproep aan het kabinet om het bestaan van zwarte scholen niet als een voldongen en onomkeerbaar feit te accepteren. Roemer verwees naar de conclusies van de parlementaire onderzoekscommissie integratiebeleid. Die onderzocht op initiatief van de SP 30 jaar integratiebeleid. De commissie stond onder voorzitterschap van Blok en constateerde onder andere dat het terugdringen van zwarte scholen en het bevorderen van gemengd onderwijs regeringsbeleid zou moeten zijn. Vanmorgen maakte onderwijsminister Van Bijsterveldt echter bekend dat het kabinet daarvan terugkomt en zwarte scholen geen thema meer vindt. Roemer heeft daarover een debat met premier Rutte aangevraagd. VVD-fractievoorzitter Blok had vooralsnog geen mening.

Emile Roemer vs. Stef Blok

Na een stevige discussie bieden Blok en Roemer naar goed Albertusgebruik de zaal een biertje aan