SP eist snel uitsluitsel tekorten OV-bureau

23 januari 2012

SP eist snel uitsluitsel tekorten OV-bureau

Op 11 januari stuurde de Ondernemingsraad van Qbuzz een brandbrief over de bezuinigingen op het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe en de stad Groningen en het tekort van 8 miljoen van het OV bureau. Eind vorig jaar werd duidelijk dat het OV bureau een tekort heeft van 8 tot 10 miljoen. Dit ondanks dat er 13% meer gebruik werd gemaakt van het OV. Hoe dat tekort is ontstaan is tot op heden onduidelijk. De SP deelt de zorgen van de ondernemingsraad van QBuzz over de kwaliteit van ons OV en eist snel uitsluitsel over de te ontstane tekorten.

BeckermanDijkDeze week is de nieuwe dienstregeling van QBuzz ingegaan waarmee voor enkele miljoenen is bezuinigd. De gevolgen zijn groot, haltes zijn opgeheven en lijnen zijn geschrapt. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld ouderen in krimpgebieden minder makkelijk met de reguliere bus reizen en is de reisduur voor jongeren uit Noord Groningen naar de MBO scholen in Kardinge reizen veel meer tijd kwijt. Het OV in Groningen en Drenthe is populair. De bezuinigingen en tekorten hebben echter geleid tot onrust bij reizigers en personeel. De tekorten werden in november bekend, een aangekondigd onderzoek naar de oorzaken zou in januari af zijn, er is echter nog niets meer duidelijk. Voor de partij is het onbegrijpelijk dat de resultaten van het onderzoek zo lang op zich laten wachten. Deze situatie van onrust en onzekerheid moet volgens de partij afgelopen zijn. Het imago van ons OV wordt hierdoor geschaad. Zolang de oorzaken niet bekend zijn zal de onrust blijven en kunnen we niet werken aan het oplossen van de problemen.

Mogelijk zijn deze huidige bezuinigingen zelfs niet nuttig en zelfs contraproductief. Er is immers nog steeds niets bekend over de oorzaken van de tekorten. Schrappen van lijnen en frequenties drukken misschien de kosten, maar of de problemen ook daadwerkelijk worden aangepakt is verre van duidelijk. Daarnaast kunnen deze bezuinigingen als negatief effect hebben dat ook de inkomsten dalen doordat reizigers besluiten niet langer met het OV te reizen. Volgens de SP is het daarom veel slimmer eerst te kijken naar de oorzaken van de bezuinigingen zodat er gerichter naar een oplossing kan worden gezocht. Door de nu ontstane tekorten bij het OV Bureau zouden volgens sommigen nieuwe bezuinigingen wederom noodzakelijk zijn. Maar bij de invoering van de nieuwe concessie in 2009 werd ook al voor 3 miljoen euro gekort op de dienstregeling.

Nu al bezuinigen op frequenties en haltes is dus volgens de SP zeker niet de oplossing. Juist het behouden en uitbreiden van een fijnmazig OV netwerk is volgens de SP van het grootste belang. Willen we dat het openbaar vervoer echt een alternatief is voor de auto dan moet dit netwerk blijven bestaan. Met een beperkter aanbod breek je ook de vraag naar openbaar vervoer af. Daarnaast zijn er in Groningen en Drenthe relatief veel mensen afhankelijk van openbaar vervoer, die je met het beperken van de dienstregeling en het schrappen van lijnen minder mobiel maakt wat verstrekkende gevolgen kan hebben voor de economie en het onderwijs.

Sandra Beckerman is Statenlid voor de SP in de provincie Groningen
Jimmy Dijk is Raadslid voor de SP in de stad Groningen