'Investeer in heel Groningen'

27 juni 2013

'Investeer in heel Groningen'

De komende jaren moet er heel veel gebeuren om de leefomgeving van de Groningers, ondanks de krimp, goed te houden. De SP wil dat de provincie hier fors in investeert. Het provinciebestuur wil €30 miljoen extra ter beschikking stellen aan het verbeteren van het centrum van Delfzijl en Winschoten en de haven van de Marne. De SP vindt dat die 30 miljoen niet verdeeld moet worden over drie maar over alle Groninger gemeenten.

BeckermanSP- Statenlid Sandra Beckerman: “De afgelopen jaren heeft de SP met grote regelmaat gevraagd om extra geld te storten in het Fonds Leefbaarheid. Telkens was het antwoord dat dat niet kon of niet nodig was. En nu, nu is er 'ineens' 30 miljoen gevonden, 30 miljoen die geïnvesteerd gaan worden in de centra van Winschoten en Delfzijl en het havengebied van De Marne.”

Het extra geld zou volgens de partij niet alleen bedoeld moeten zijn voor de sloop van winkels en het aanleggen van onder andere een nieuw strand in Delfzijl. De SP wil dat het geld besteed wordt aan het verbeteren van de leefomgeving van alle Groningers. Beckerman: “Met het in stand houden van voorzieningen zoals dorpshuizen en scholen organiseert een dorp een deel van haar sociale netwerk waar jongeren én ouderen op terug kunnen vallen.”

Ook hekelt de partij de werkwijze van het provinciebestuur. Afgesproken was dat alle Groningers mee mochten denken over hoe het geld in het fonds leefbaarheid zou worden besteed. Sinds 2009 hebben veel mensen dan ook veel tijd besteed aan het maken van plannen om de leefbaarheid te behouden. Veel van de plannen kunnen nu niet worden uitgevoerd omdat er te weinig geld zou zijn. Nu er wel extra geld is wordt dat niet besteed aan de door de Groningers gemaakte plannen maar aan de plannen van de bestuurders aan het Martinikerkhof.