Sandra Beckerman hoog op SP-lijst

29 augustus 2016

Sandra Beckerman hoog op SP-lijst

Foto: SP Groningen

Sandra Beckerman, fractievoorzitter in de Provinciale Staten van Groningen staat op plek 6 van de conceptkandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. De archeologe en activist uit de Oosterparkwijk in de Stad is daarmee de op één na hoogste nieuwe binnenkomer op de SP-lijst.

Onder leiding van Beckerman werd de SP in 2015 de grootste partij van de provincie Groningen. Als fractieleider oogst ze roem bij vriend en vijand door haar actieve rol in het bestrijden van de macht van de NAM en het opkomen voor Groningers die getroffen worden door de gaswinning.

Regiovertegenwoordiger Aldo Schelvis is trots op de hoge plek van Beckerman:

‘’Sandra is als geen ander in staat om de strijd aan te gaan voor onze alternatieven en onze idealen. Ze weet al jaren met lef en humor overwinningen te boeken voor gewone mensen. Groningen mag trots zijn om straks zo’n volksvertegenwoordiger in Den Haag te hebben.’'

Naast het Statenlidmaatschap werkt Beckerman voor het wetenschappelijk bureau van de SP en is ze universitair docent archeologie. Na haar lokale activisme en provinciale ervaring zet ze nu de stap naar de Tweede Kamer.

Beckerman is trots op haar nominatie:

“Met Groningers winnen we van gasgiganten. We pakken de zeggenschap terug met alternatieven en activisme. Wat hier kan, kan overal. Den Haag verdient wel wat Groningse lef en strijd. Daar wil ik graag voor zorgen”

De lijst bestaat uit 50 kandidaten. Partijleider Emile Roemer is gekozen tot lijsttrekker. Jimmy Dijk, fractievoorzitter in de Stad staat op plaats 35. De komende maanden kunnen alle SP-leden over de lijst praten. In januari stelt het congres van de partij de definitieve lijst vast.