SP: Herstel schade gaswinning moet sneller en beter

24 augustus 2016

SP: Herstel schade gaswinning moet sneller en beter

Foto: SP Groningen
De SP in de Provinciale Staten van Groningen vindt dat de afhandeling van schade door gaswinning sneller en beter moet. Afgelopen woensdagen organiseerden de Staten op initiatief van de SP een hoorzitting waarin ervaringsdeskundigen en maatschappelijke organisaties aangaven dat het herstel nog vaak niet goed gaat.

Fractievoorzitter Sandra Beckerman:

"Herstel van gebouwen is essentieel voor herstel van vertrouwen. We hebben vandaag van veel mensen gehoord dat de schadeafhandeling te vaak nog niet snel en goed genoeg gaat. Er zijn nog steeds veel klachten over de communicatie door de NAM, over schadetaxaties, over een zeer lange schadeafhandelingstermijn en over de afhandeling van complexe zaken.

Dat moet anders. We gaan daarom als Staten volgende week de NAM, het Centrum Veilig Wonen en de Nationaal Coördinator over deze verhalen aan de tand voelen."

Tijdens de hoorzitting spraken onder andere verschillende ervaringsdeskundigen, zoals Annemarie Heite, de Groninger Bodem Beweging, de Ombudsman Gaswinning Leendert Klaassen en experts van de Rijksuniversiteit Groningen.

Beckerman:

“Na deze hoorzitting is het duidelijk dat er snel actie moet worden ondernomen om de schadeafhandeling te verbeteren. De NAM doet nog te vaak te moeilijk.”