Stil en vreedzaam protest NedMag

14 juni 2018

Stil en vreedzaam protest NedMag

Woensdagavond 13 juni hebben meer dan 50 omwonenden en betrokkenen het laatste kwartier van de inloop-bijeenkomst van de NedMag gebruikt om de ruimte in de Cultuurwerkplaats te Borgercompagnie te vullen met stilte tijdens een vreedzaam protest. Ze vragen al jaren om aandacht voor de problemen rondom de zoutwinning van NedMag.

Ruim 50 mensen hebben gehoor gegeven aan de oproep van dhr. ter Voort, dhr. Kooiman en mevr. Graper-Niemeijer om met elkaar  de wens kenbaar te maken dat men GEEN inloopavond wil, maar een gezamenlijke bijeenkomst. Zonder woorden, maar met papier stond men vanavond een kwartier te wachten tot de directeur het woord aan hen zou richten. Helaas, de directeur van NedMag heeft er vanavond voor gekozen om buiten de menigte te gaan staan, en heeft de ruimte gelaten verlaten.
De inloopavond zou om 20:00 uur eindigen, de grote groep mensen verliet om 20:00 uur, wederom in stilte de locatie in Borgercompagnie.

Een aantal politieke partijen in Veendam staan naast en achter deze mensen. Namens de PvdA was Vladimier Slor aanwezig. De SP was er met de voltallige fractie en een aantal betrokken leden evenals raadsleden Kees Koning, Han van der Vlist uit Midden- Groningen en Statenlid Henk Hensen.