Samen opstaan en de rug rechten

23 maart 2019

Samen opstaan en de rug rechten

Foto: SP

Het verlies bij de Provinciale Statenverkiezingen is hard aangekomen. In Groningen deed de SP lange tijd mee in de strijd om weer de grootste partij te worden. Dat is niet gelukt. Lijsttrekker Eelco Eikenaar is teleurgesteld.

Eikenaar: ‘Dit doet pijn. Politici die een nederlaag kunnen verkopen als een overwinning zijn er legio, ik ben daar niet een van. Dit is gewoon ontzettend balen. De strijdmakkers met wie ik de afgelopen jaren heb geknokt voor Groningen hadden echt meer verdiend. We weten hier als geen ander dat als je strijdt je kunt verliezen, maar als je niet strijdt sowieso al hebt verloren. Deze slag is verloren maar ik beloof dat we sterker terugkomen: ze zijn nog niet van ons af. Ik wil alle SP-stemmers bedanken voor hun steun en vertrouwen.’

Of er een plek voor de SP is in het nieuwe provinciebestuur is nog onduidelijk. Eikenaar: ‘Het is eerst aan de winnaars om te kijken of ze chocola kunnen maken van deze uitslag. Het zal heel raar zijn als wij ons nu gaan opdringen. Wij blijven een strijdbare bondgenoot van Groningen. Dat betekent automatisch dat Haagse politici, Shell en anderen een stevig verzet mogen verwachten. Of dat nu vanuit de oppositie of coalitie is, het zal vooral van straat en van mensen moeten komen. Daar zal de SP dan ook altijd present zijn. Gisteren, vandaag en morgen.’

Ondanks het verlies van de SP bij deze verkiezingen schreef de partij deze campagne ruim 2000 nieuwe leden in. Daarmee zetten we onze strijd voor rechtvaardigheid, en tegen armoede en ongelijkheid door. Met nieuwe moed en energie. Gratis aanmelden als vriend voor rechtvaardigheid kan hier.