Spoeddebat ESD SIC

24 april 2019

Spoeddebat ESD SIC

Foto: sp / sp logo

Vandaag vond in de Statenzaal het door de SP aangevraagde spoeddebat plaats.  De ESD geeft al jaren grote overlast en al jaren worden de gevolgen daarvan onderschat. In de vorige Statenperiode heeft SP Statenlid Ans Poort daar constant de druk voor opgevoerd en met grote regelmaat verzocht om handhaving. Het college heeft inmiddels al stappen gezet maar voor de SP fractie zijn er nog grote zorgen. Fractievoorzitter Jan Hein Mastenbroek: "De laatste weken waren er 3 blazers achter elkaar en op 14 april eentje van de zwaartse categorie. Na de blazer van 24 januari kregen omwonenden het advies om hun kinderen niet in de sneeuw te laten spelen waar het stof was neergedaald. Op 14 april bleef een dergelijk advies uit, waarom? Die blazer was veel zwaarder en heeft vermoedelijk veel meer stof  en dus ook Sic vezels uitgestoten. Die stof is in siddeburen en Appingedam neergedaald. Daar wonen ook kinderen!".

De SP fractie had nog meer vragen, zo vroegen ze of het klopte dat er door de onderzoekers is gewerkt met beschermende kleding. Gedeputeerde Homan had hier geen antwoord op.

De maatregelen van het college zorgden ervoor dat de SP besloot een motie in te dienen, samen met PvdD. Want de Sic uitstoot was in januari al reden voor een voorgenomen last onder dwangsom. Toch is er gewacht op nieuwe rapporten, dit was helemaal niet nodig geweest. Er was al grond voor een last onder dwangsom, die had dus al veel eerder opgelegd moeten worden.

Nu blijkt dat met de blazer van januari 1600 keer meer Sic is uitgestoten dan de norm past er maar 1 reactie: een spoedlast onder bestuursdwang.  Daar wordt in de motie tot opgeroepen. Dat houdt in dat als er weer Sic vezels worden uitgestoten het bedrijf gesloten wordt tot het moment dat de bedrijfsvoering zodanig gewijzigd is dat verdere uitstoot niet te verwachten is.

Helaas werd de motie niet door een meerderheid gesteund.