Woningen bouwen belangrijk, maar wel met beleid in het buitengebied

8 februari 2023

Woningen bouwen belangrijk, maar wel met beleid in het buitengebied

De SP-Statenfractie vindt het belangrijk dat er de komende jaren volop betaalbare en duurzame huizen beschikbaar komen. We willen dat de voorraad sociale huurwoningen met minstens 40% toeneemt

Dit doen we vooral door in te zetten op inbreiding in stad en dorp. Van belang is om hierbij op zoek te gaan naar creatieve inpassingen bij de al reeds bestaande woningvoorraad. In onze provincie moeten er genoeg mogelijkheden zijn om oud te worden in je eigen buurt door o.a. zorgbuurthuizen en levensbestendige woningen. Daarnaast moeten er voldoende mogelijkheden zijn voor jongeren/jong volwassenen om zelfstandig te wonen (voldoende huurwoningen, starterswoningen, studentenhuisvesting) in de buurt of het dorp waar ze zijn geboren. Het is belangrijk om voorzichtig te zijn met bouwen in groen buitengebied. In eerste instantie gaat de voorkeur van de SP-fractie hier niet naar uit. Mocht het toch noodzakelijk zijn om in het buitengebied te bouwen, dan is een voorwaarde dat het betaalbare woningen zijn voor eigen inwoners. Hierbij is natuur inclusief bouwen wat ons betreft de norm om zo de landschappelijke waarden zoveel mogelijk te behouden. Dit biedt ook kansen voor vernieuwende en kleinschalige woonvormen. Daarnaast mag het bouwen van woningen in het buitengebied niet ten koste gaan van het Natuurnetwerk Nederland.

Vragen die onze fractie stelde die aansluiten bij dit onderwerp;