Jeugdzorg doet de deur dicht.

22 augustus 2007

Jeugdzorg doet de deur dicht.

De jeugdzorg in de provincie Groningen zit verstopt. Volgens de laatste gegevens van Bureau Jeugdzorg Groningen (BJZ) staan 200 jongeren op de wachtlijst voor het verkrijgen van een indicatie en wachten nog eens 256 jongeren op de zorg waarvoor zij geïndiceerd zijn. De verstopping in de jeugdzorg is zo ernstig dat het Provinciaal Bestuur en de directie van BJZ zelfs spreken van een zorgwekkende en nijpende situatie.

Wachtlijsten zijn helaas geen nieuw verschijnsel in de jeugdzorg. Ook vorig jaar al kon in de provincie Groningen en in de rest van Nederland aan veel jongeren, met vaak ernstige problemen, geen of onvoldoende hulp geboden worden. Met financiële steun van het rijk werd toen door alle provincies een aanvalsplan opgesteld dat er toe moest leiden dat eind 2006 de wachtlijsten verdwenen zouden zijn. Aanvankelijk leken de provinciale aanvalsplannen ook te werken en werd door het vorige kabinet en de verantwoordelijke provinciale bestuurders al snel de loftrompet gestoken over het eigen succes.

Dit succes is echter van korte duur geweest en mogelijk ook alleen maar een papieren succes. Sinds begin 2007 steken de wachtlijsten in de jeugdzorg al weer de kop op en halverwege het jaar is in de provincie Groningen de situatie dus zelfs nijpend en zorgwekkend te noemen. Blijkbaar zo nijpend en zorgwekkend, dat het Provinciaal Bestuur en de directie van BJZ nu besloten hebben om voor de rest van dit jaar geen hulp meer te bieden aan jongeren met ‘reguliere’ problemen en zich alleen te richten op die jongeren die al op de wachtlijst staan en op jongeren waarbij sprake is van een crisissituatie.

Het besluit van het Provinciaal Bestuur en de directie van BJZ heeft tot gevolg dat jongeren met problemen (en hun ouders) nu zijn aangewezen op meer algemene gemeentelijke voorzieningen als de jeugdgezondheidszorg, de GGD en het Algemeen Maatschappelijk Werk. De druk op deze voorzieningen zal daarmee toenemen, terwijl bekend is dat die druk op dit moment al erg groot is. De vraag is dan ook of met dit besluit werkelijk een probleem wordt opgelost en of niet veeleer een probleem van de ene bestuurslaag (de provincie) op het bord wordt gelegd van een andere bestuurslaag (de gemeenten). Die vraag knelt des te meer nu blijkt dat er over het besluit geen voorafgaand overleg heeft plaats gevonden met de gemeenten en de gemeentelijke voorzieningen.

Het Provinciaal Bestuur is verantwoordelijk voor de sturing en de regie in de jeugdzorg. In een rapport van de Noordelijke Rekenkamer werd in 2006 reeds geconcludeerd dat die sturing en regie onvoldoende waren. Het huidige besluit over de aanpak van de wachtlijsten in de jeugdzorg is een bevestiging van dat oordeel. Tijd dus om de bakens echt te verzetten. Wanneer de problemen wel op het bord van de gemeenten gelegd kunnen worden, dan is het tijd om ook de regie en de zeggenschap over de jeugdzorg daar neer te leggen.

Kees Swagerman (fractievoorzitter van de SP in de Provinciale Staten van Groningen)
Rinus Sangers (lid van de SP-fractie in de Provinciale Staten van Groningen)