Verkiezingsprogramma 2019 - 2023

8. Bestuur en Organisatie

De provincie is niet van bestuurders, de provincie is van haar bewoners. Het provinciebestuur moet zich heel goed realiseren dat zij enkel de eer heeft haar inwoners te dienen. Het dient zich dan ook dienstbaar, sober en bescheiden op te stellen. Maar bovenal dient het bestuur een bondgenoot te zijn van zijn inwoners.

Inwoners moeten zo vroeg mogelijk bij beleid worden betrokken. Niet alleen om draagvlak te verwerven, maar ook omdat inwoners vaak met goede ideeën en oplossingen komen.

Daar waar Haagse maatregelen onze inwoners keihard raken en ten koste gaan van de samen-hang in ons Groningen dient het provinciebestuur zich te verzetten. Wij willen bouwen aan de Groningse samenleving en accepteren het niet wanneer Haags randstadbeleid dat doorkruist.

ONZE VOORSTELLEN:

1. De provincie moet zich bij Haags afbraakbeleid verzetten. Vriendelijk vragen heeft vaak geen zin, zoals Groningen al vele jaren ervaart.
  2. Gemeenten en provincie behoren aanvullend aan elkaar te zijn. Competentiestrijd mag niet aan de orde zijn, samenwerken aan een beter Groningen wel. De provincie stelt zich dienstbaar op.
  3. Referenda en andere vormen van volksraadpleging zijn een prima middel om bewoners zeggenschap te geven bij belangrijke beslissingen.
  4. Nieuwe herindelingen zijn de komende vier jaar niet aan de orde.
  5. Voordat gedeputeerden worden geïnstalleerd wordt middels een röntgenonderzoek gecontroleerd of zij überhaupt over een ruggengraat beschikken.
  6. Klokkenluiders verdienen actieve ondersteuning en moeten goed worden beschermd.
  7. Het opleggen van geheimhouding en vertrouwelijkheid aan Statenleden en het houden van besloten vergaderingen moeten tot het minimum worden beperkt.
  8. De provincie moet ook als werkgever het goede voorbeeld geven waar het gaat om de instemmings-, advies- en inspraakrechten van de medewerkers.
  9. De provincie moet ervoor zorgen dat de samenstelling van haar personeelsbestand een afspiegeling is van de bevolkingssamenstelling.
  10. De regel is dat de provincie expertise in huis heeft of haalt. Inhuur van externe deskundigheid kan soms nodig zijn, maar wordt zoveel mogelijk beperkt.
  11. De vergoeding voor Statenleden en gedeputeerden wordt verlaagd met twintig procent.
  12. Betaalde bijbanen staan we provinciebestuurders niet toe. Onbetaalde bijbanen kunnen alleen aan de orde zijn wanneer maatschappelijk nut vaststaat en deze op geen enkele wijze in strijd zijn met het provinciaal belang.