Het PAF en de PvdA

29 maart 2006

Het PAF en de PvdA

Na twee jaar van voorbereiding is het PAF op de agenda van de Staten geplaatst.

Het PAF (Provinciaal Accommodatie Fonds), is een fonds waaruit renteloze leningen kunnen worden verstrekt aan sportverenigingen. Het gaat om een lening van maximaal €50.000, waarmee de accommodaties kunnen worden opgeknapt. Het is de bedoeling dat de Gemeente er eenzelfde bedrag bijlegt en dat de vereniging in de vorm van werk en/of een financiële bijdrage haar steentje bijdraagt.
De SP is van mening dat dit systeem een goede stimulans kan zijn voor de geprivatiseerde sportclub.
Tijdens de behandeling van het voorstel werd al snel duidelijk dat de PvdA geen voorstander van het plan zou zijn. De kromste argumenten werden erbij gehaald om het voorstel onderuit te halen. De PvdA vindt o.a dat de financiering van de sport een gemeentelijke aangelegenheid is. Dat weten wij ook wel, maar wij weten ook dat nadat er rigoureus is geprivatiseerd in de sport, het de clubs eenvoudigweg het geld ontbreekt om de nodige renovaties en onderhoud te plegen. Niet meer dan dat heeft ons tot dit plan gebracht. Een ondersteuning van de sportclub in nood! De PvdA heeft daar geen boodschap aan.
Na lang soebatten is toch nog besloten om het voorstel bij de komende begrotingsvergadering te behandelen. Wij zijn er echter niet gerust op dat ons voorstel veilig gesteld is