Hoe denkt de SP statenfractie over de gemeentelijke herindelingplannen in Groningen.

31 mei 2006

Naar mening van de SP fractie gaat het hier om een ;

1.de snode plannen van minister Remkes om de hele provincie drietal zaken
Groningen eventueel op de schop te nemen en een gemeentelijke
herindeling door te voeren.

2.het dictaat van Gedeputeerde Staten van Groningen om een gemeentelijke herindeling van Reiderland,
Scheemda en Winschoten door te zetten en te komen tot een gemeente Oldambt.

3.de wat softere manier om via gronduitruil tussen gemeente
Groningen en gemeente Slochteren een soort van herindeling
door te voeren .

Wat ons bij alle 3 plannen stoort is dat er grotendeels voorbij wordt gegaan aan de betrokken gemeenten en hun bevolking.
Tevens hebben wij als SP fractie al meermaals aangegeven dat er een logische consequentie was vanaf het begin van planning van Blauwe Stad en Meerstad dat deze gemeentelijke herindelingen plaats zouden gaan vinden.
Dit is steeds door Gedeputeerde Staten ontkent, maar het ligt er dan nu toch maar om uitgevoerd te worden.

Dit ondanks het nu toch gebruikte en eerder gevreesde H (erindelings) woord waar de heer Moorlag in de commissie aan refereerde.
Dat de PvdA er zelf schuldig aan was dat dit H woord een gevreesd woord was geworden wilde hij nog niet toegeven.
Meerdere fracties zijn hier natuurlijk schuldig aan en dan bedoel ik niet alleen de huidige collegepartijen, CDA en PvdA.

Naar mening van de SP fractie was een gevreesd H woord niet noodzakelijk geweest als er vanaf het begin van de plannenmakerij van de Blauwe Stad en Meerstad al melding was gemaakt dat dit wel eens een logisch gevolg zou kunnen zijn van eerder genoemde plannen.

In de commissies voorafgaand aan de Statenzitting is al uitgebreid gediscussieerd over het onderwerp maar de PvdA fractie wilde nog eens kijken of er niet meer informatie nodig is dan Gedeputeerde Staten aan gaf te willen gebruiken.
De SP fractie kan zich hier wel iets bij voorstellen maar wil het toch vooral aan de gemeenten zelf over laten, via de Vereniging Groninger Gemeenten, om na te gaan of ze op bovenstaande 3 plannen wel voldoende kan anticiperen en of ze het allemaal als ze zelfstandig blijven wel goed hebben geregeld.
Daarom heb ik de voorzitter van de Vereniging Groningen Gemeenten willen citeren , de heer Schollema, die heeft aangegeven dat de PvdA Moorlag eerst maar eens moet zorgen dat hij op een rijtje krijgt hoe het middenbestuur moet functioneren en dat de gemeenten uitstekend in staat zijn om hun eigen boontjes te doppen.

Standpunt van de SP fractie is dat successen van gemeentelijke herindelingen staan of vallen met tijdige participatie van gemeentes en burgers, eventueel via een referendum.