Algemene Beschouwingen uitgesproken door Kees Swagerman op 28 juni

28 juni 2006

Algemene Beschouwingen uitgesproken door Kees Swagerman op 28 juni

Mijn eerste Algemene Beschouwingen en tegelijk de laatste van deze zittingsperiode.
De vorige 3 zijn nog door mijn voorganger Hennie Hemmes uitgesproken op
de hem welbekende manier ; deskundig en met humor !
Hopelijk weet ik u ook zo te boeien .

Wat heeft de regering er zoal van gebakken in verband met onze Provincie ?
Gebleken is dat er niet al te veel aandacht en zeker niet al te veel geld voor onze fraaie provincie is weggelegd in Den Haag .
Kijk alleen maar naar de nota Pieken in de Delta met zijn randstedelijke benadering en de manier waarop met door Brussel beschikbaar gestelde gelden voor Groningen wordt omgesprongen.
Zo denk je het geld te hebben en zo ben je het weer kwijt.

Daarnaast hebben we dan nog onze volksvertegenwoordiging waar er partijen zijn die de Zuiderzeelijn afschieten en tegelijk menen de toegezegde gelden weer terug te moeten halen. Echter het kan verkeren want er zijn zwalkende partijen die in mei volledig terug keren op hun in januari eerder gezette schreden. Kijk naar de PvdA kamerfractie die nu ineens wel voor de HST gaat en de CDA fractievoorzitter die aangeeft dat het geld voor het Noorden beschikbaar moet blijven.
Geld uit Brussel is nu uiteindelijk toch volledig aan het Noorden toegewezen maar de weg er naar toe komt zo ongeveer overeen met het traject Zuiderzeelijn.
We kunnen gegeven dit zwalk gedrag natuurlijk 2 dingen doen ;
Afwachten wat er van uit Den Haag alsnog op ons af gaat komen en dan opnieuw langjarig in de wachtkamer of zelf het initiatief nemen om volledig te gaan voor het beschikbare geld.
Want in de discussie zoals die tot nu toe wordt gevoerd door het college en door andere partijen in deze staten is het beschikbare geld nadrukkelijk buiten beeld gebleven en focussen wij ons na de magneet zweefbaan nu op de HST !
Sterker nog we zijn ook nog bereid er bijna 250 miljoen euro in te steken.
Door het Critical Review Team onder voorzitterschap van de heer Kist , die is aangesteld door minister Peijs om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de Zuiderzeelijn is nadrukkelijk gesteld dat zij constateren dat de Zuiderzeelijn nooit rendabel te krijgen valt en dat de samenhangende prognose over de hoeveelheid arbeidsplaatsen discutabel is.
Maar ook geven zij aan dat het door de regering toegezegde bedrag van 2,73 miljard beschikbaar moet blijven voor het Noorden.
Door minister Peijs is deze aanbeveling over genomen.

Een voorzichtige schatting zou betekenen dat er ruim 1 miljard euro voor Groningen beschikbaar zou komen. Opgeteld met de reeds gereserveerde
245 miljoen Groningse bijdrage aan de Zuiderzeelijn is er dan en bedrag in de provincie te besteden van 1 miljard 245 miljoen euro !!

Wij hebben toch zo veel goede onderbouwde ideeën met betrekking tot projecten die we willen uitvoeren !
Denk aan zeesluizen bij Delfzijl , uitbreiding Eemshaven , vervolmaking EHS ,
Kolibri , regiovisie Groningen-Assen enz.
Projecten waar het Rijk het toch ook al laat afweten !
Op deze manier komt het geld voor de volle 100 procent in de provincie Groningen terecht en heeft de volledige bevolking er baat bij.

Dit voorkomt tevens dat er door diverse andere parijen populistische taal wordt uitgeslagen over afsluiten gaskraan , eigen belastingstelsel invoeren en wat dies meer zij !
Ik wil van de andere partijen in deze Staten wel eens horen hoe zij
uit gaan leggen aan de bevolking van Groningen dat deze kans gemist wordt !

Een ander onderwerp die mijn fractie erg bezig houdt is de uitspraak van het College dat zij niet veel nieuw beleid meer uitstippelen en dat veel aan een volgend college wordt over gelaten. Op zich is dit natuurlijk een prima idee want als er een ander college komt van een echt linkse signatuur zal het bestedingspatroon nog al af gaan wijken mag je aannemen.
Maar hoe verhoudt zich dat idee met de al lopende verplichtingen van dit college ?
Immers er is al heel wat op stapel gezet door dit College waarvan het een en ander doorloopt in meerjaren plannen.

Het college is zo vriendelijke geweest om daar een overzicht van te geven in de Voorjaarsnota 2006 op pagina 135.

Bekostiging grote projecten.
Glastuinbouw Eemsmond investering 350 miljoen euro ; nog te dekken 15 miljoen euro.
Costa Due 2e fase investering 3 miljoen ; nog te dekken 1,505 miljoen
Blauwe Stad nog voorfinanciering van 90 miljoen euro.
Noordelijke vaarverbinding Blauwe Stad investering 11 miljoen ; nog te dekken
1,9 miljoen
Overige recreatieve vaarverbindingen investering 31,4 miljoen ; nog te dekken 4,1 miljoen
Kolibri totaalinvestering 350 miljoen ; nog te dekken via regiovisie 561.600 euro, buiten regio visie p.m.
En dan nog een paar kleinere posten en erg veel p.m.

Dit betekent toch wel enige beperking in de speelruimte voor een volgend College en dan druk ik mij voorzichtig uit.
Uiteraard staat er bovenaan deze pagina dat er nog niets besloten is maar sommige dingen zijn onomkeerbaar.
Tevens wordt aangegeven dat de gegeven bedragen niet limitatief zijn en potentiële claims bevatten.
Gegeven de lijst denkt mijn fractie wel te kunnen concluderen dat een en ander omhoog zal gaan en er inderdaad altijd potentiële claims zullen zijn.

Mijn fractie komt dan tot de conclusie dat , als je dat al zou willen ,
de gehele lijst grote projecten kunt uitvoeren indien de 1,245 miljard van de Zuiderzeelijn vrij zou komen.
Sterker nog , dat ook heel veel kleinere projecten volledig uitgevoerd kunnen
worden.
Mogelijk kunnen we deze pot met geld dan de Kist gelden noemen in navolging van de Langman gelden.
Naar de mening van de SP fractie moeten we toe naar meer kleinere projecten waarvan de burger van Groningen meer terug ziet in zijn directe omgeving en waarvan tevens het bedrijfsleven in de provincie van profiteert !

Met voorliggende voorjaarsnota 2006 kan de SP fractie in grote lijnen goed uit de voeten. Zoals afgesproken is er nu sprake van werk in uitvoering en in geringe mate ontwikkeling van nieuw beleid.
Ik heb schertsend in de commissie aangegeven dat het geloof van de SP in het collegeprogramma is gestegen van 80 naar 85 % en gedeputeerde Calon wist mij zelfs nog een ophoging naar 90 % te ontfutselen. Enig voorbehoud bij die laatste 5 % heb ik nog wel gemaakt.

Er blijft dus nog ruimte genoeg voor enige kritische noten.
Wij hebben gezien dat er al reservering van rentegelden met betrekking tot het PAF plaats vindt in deze begroting. Dit versterkt onze hoop over het ook werkelijk opzetten van een Provinciaal Accommodatie Fonds.

Wij kunnen absoluut instemmen met de toewijzing van extra gelden aan het Bureau Jeugdzorg en ondersteunt de instelling van het college dat de Groninger jeugd niet de dupe mag worden van onzekerheid met betrekking tot wel of niet ophogen van de Rijksuitkering.
Tevens hopen wij dat het Bureau Jeugdzorg er dan in zal slagen om de wachtlijsten tot het door het College van GS gestelde minimum terug kan dringen !

Wij hebben een vraag bij de reële indexering regionale omroepen zoals het college van GS die wil gaan toepassen.
Wij zijn het niet helemaal eens met de constatering dat autonome kosten niet of
nauwelijks beïnvloedbaar zijn. Zeker in Groningen waar net een nieuw pand en nieuwe apparatuur in gebruik is genomen is sprake van vastgestelde afschrijvingskosten e.d. Tevens liggen daarmee ook meerjarige contractskosten redelijk vast.
Verder vragen wij ons af of dit college vooruit loopt op de andere provincies met de toepassing , nu al , van deze indexering.
Naast de extra € 373.314 die hiermee gemoeid is voor 2007 ligt er ook nog het plan om € 300.000 beschikbaar te stellen voor een soap "Boven wotter" genoemd
Mijn fractie is het principieel oneens met deze toewijzing voor dit programma.
Wij hebben een verplichting en verantwoordelijkheid in de richting van de regionale omroep. Op grond van deze verplichtingen stellen wij een bedrag beschikbaar op basis van een ingediende begroting van RTV Noord.
Deze begroting zou alle voorgenomen programmering ook moeten dekken.
Ik wil mij niet begeven in een discussie over of het wel of niet commercieel succesvol zou kunnen zijn of niet. Het is je reinste koffiedik kijkerij of zo een serie veelbekeken wordt of landelijk verkocht kan worden.
RTV Noord doet er wel alles voor om het college bij voorbaat tevreden te stellen door de gekozen opname locaties zoals Blauwe Stad en andere door de provincie onderhouden subsidie relaties zoals Groninger Museum en Groningen Airport Eelde daar bij op te nemen.
Onze fractie vindt dat wij ons in de bestaande verhouding tussen RTV Noord en de provincie Groningen geen inhoudelijke bemoeienis met programmering kunnen veroorloven.
( IdtV - zou je wel kunnen steunen - Het verleden van Nederland)

Dan hebben we ook nog de extra structurele bijdrage aan het Groninger Museum.
Wij verwachten, nee eisen, van het college dat zij ,indien deze bijdrage beschikbaar wordt gesteld, zeer nauwkeurig zal volgen wat er bij het Groninger Museum op financieel gebied gebeurt ! Niet alleen bij een spoedige vaststelling van een Plan van Aanpak maar ook de uitvoering !
Tevens verwachten wij dat het college ook de directie van het Groninger Museum kritisch zal volgen en desnoods aanpakken indien men niet volgens afspraken handelt. Ik denk dan even aan het beschikbaar stellen van een krediet garantie op persoonlijke titel wat uiteraard totaal uit den boze is.
Als wij het geld dan toch beschikbaar stellen, en ik kan niet uitsluiten dat de SP fractie verdeeld zal stemmen, willen wij de volgende motie indienen ter ondersteuning van het SP landelijk beleid om rijksmusea gratis toegankelijk te maken ;

Motie

Provinciale Staten van Groningen op 28 juni 2006 in vergadering bijeen.

Kennis genomen hebbende van de Voorjaarsnota 2006 en van het voornemen om te komen tot
een verhoging van de structurele bijdrage aan het Groningen Museum.

Overwegende dat:

- Het Groninger Museum voor deze provincie van een grote economische, toeristische
en culturele waarde is.
- Deze Staten regelmatig gevraagd wordt om extra bedragen beschikbaar te stellen
ten gunste van het Groninger Museum.
- Enige tegenprestatie mag worden verwacht.
- Er voor het Groninger Museum een duidelijke taak is met een educatieve
doelstelling.
- Dit ook specifiek van toepassing is voor de jeugd in het algemeen.

Over te gaan tot :

- het instellen van een jaarlijkse museumnacht voor jongeren

Vragen het College van Gedeputeerde Staten:

- Deze motie kenbaar te maken aan de directie van het Groninger Museum en
in overleg uit te laten voeren.

Bij de ondersteuning fusie Blauwe Stad gemeenten worden alvast bedragen gereserveerd die aan de lage kant lijken. Mijn fractie kan niet beoordelen wat er van deze bedragen bekostigt moet worden en hoort graag van de gedeputeerde
wat hij daarvan denkt te gaan doen.
We willen tevens de noodzaak van de fusie aan de kaak stellen, wetende dat 80 % van de Blauwe Stad gelegen is in de gemeente Scheemda en er via een gronduitruil of herschikking vrij gemakkelijk een andere oplossing denkbaar is.
De gemeente Winschoten beslaat bijvoorbeeld maar enige % en van het oppervlak.
In hoeverre heeft het college hier naar gekeken en wat waren de overwegingen o het iet zo op te lossen ?
Immers bij Meerstad wordt het instrument wel gebruikt.
De SP fractie wil nogmaals benadrukken dat de gekozen manier van het college om deze herindeling er door te drukken niet onze instemming krijgt.
Het motiveert burgers natuurlijk niet om naar voorlichtingsbijeenkomsten te komen indien de besluitvorming al vast ligt.
Wij zullen er met de betrokken SP afdelingen dan ook alles aan doen de burgers
optimaal van informatie te voorzien.

Als laatste punt zou ik nog de dienstauto's ter sprake willen brengen.
Indien wordt gekozen voor aanschaf in plaats van lease omdat dit voordeliger zou zijn dan kunnen wij daar alleen maar me instemmen.
Bij de gekozen autotypes hebben wij nog wat vragen aangezien natuurlijk de aanschafkosten ook nog wel wat uit maken.
Volgens mijn waarneming als bescheiden autokenner zou je kunnen kiezen voor een Japans model zoals een Toyota Avensis die een wat modale aanschafprijs heeft dan de gekozen autotypes. In hoeverre is hier naar gekeken ? Of kiezen wij vrijwel automatisch voor de meest gebruikte autotypes ? Of kiest de gebruiker en dan bedoel ik niet de chauffeur, zijn favoriete auto ?