Personeel en SP tegen verbouwingsplannen Provinciehuis.

11 oktober 2006

Personeel en SP tegen verbouwingsplannen Provinciehuis.

De SP heeft gevraagd om het plan Metamorfose op de agenda van de statenvergadering te laten zetten.
Ook al omdat de beantwoording van eerder gestelde schriftelijke vragen weer nieuwe vragen opriep, gezien de reactie van de OR daarop.

Gegeven het hele traject, dat bepaald geen schoonheidsprijs verdient en nu resulteert in een zitting bij de Ondernemingskamer op 5 oktober willen wij wat opmerkingen plaatsen.
Er wordt nu al enige jaren gewerkt aan een plan voor nieuwe huisvestingplekken voor een groot deel van het personeel van de provincie Groningen.
In maart 2005 verscheen de eindrapportage van het bureau Veldhoen + Company waarin zij de varianten aangeven die mogelijk in aanmerking zouden kunnen komen.
De opdracht voor dit onderzoek werd ondersteund door de OR na consultatie hierover door de bestuurder.
Dit was tevens het laatste moment waarop de OR nog is ingeschakeld als het gaat om mogelijke varianten. Het College koos variant 2 en dat was het dan.
Toen bleek dat er bij het personeel nogal veel bezwaren waren tegen de plannen werd PS verzocht om een bedrag van € 65,000 beschikbaar te stellen voor verder onderzoek om het draagvlak te vergroten. Ook de SP fractie heeft met dit bedrag ingestemd omdat wij ook wel inzien dat dit een nuttige besteding zou zijn, niet alleen voor de stelling name van GS maar ook voor de OR.
Niet veel later kreeg PS het verzoek dit op te hogen naar € 344.000,- aangezien er meer werk achter weg bleek te komen dan in eerste instantie gedacht.
Dit ging de fractie van SP, maar ook die van Groen Links en PvhN, te ver en met dit bedrag hebben wij dan ook niet ingestemd.
Het verdere onderzoek naar draagvlakverbreding voor de gekozen variant 2 heeft met voldoende ondersteuning van de overige Statenpartijen alsnog plaats gevonden.
Naar de mening van de SP fractie is dit nu uiteindelijk vrijwel weggegooid geld geweest.
Want is er sprake van draagvlak verbreding ? Niet bepaald, het percentage voorstanders is niet of nauwelijks toegenomen. Wel is het percentage van mensen die vinden dat ze nu beter zijn voorgelicht fors toegenomen.
Voor het College dus alle reden om de plannen door te zetten.
Dit is naar mening van de SP fractie zo ongeveer de omgekeerde wereld !
Veel geld en tijd geïnvesteerd, toename van bewustzijn bij het personeel over het hoe en waarom van de plannen en geen enkel effect in een toename van voorstanders.
Dit zou moeten leiden tot het afblazen van de actie !!!

Maar nee hoor, er wordt volledig voorbij gegaan aan de mening van een flinke meerderheid van het personeel en de OR.

Ondertussen is het begrootte bedrag tussen neus en lippen door ook nog omhoog gegaan van € 16 miljoen naar € 18 miljoen en de terugbetaaltijd van 10 naar 12 jaar opgelopen. Overigens was in het rapport Veldhoen nog uit gegaan van een terugbetaaltijd van 9 jaar.
En bleek het bedrag in de begroting dat was gereserveerd voor noodzakelijk geachte tussentijdse aanpassingen ook nog eens veel te laag !
Op de vraag van de OR waar deze € 2 miljoen verschil vandaan komt is nog steeds geen antwoord gegeven .
Ons lijkt er dus sprake van forse fouten in de begroting.

Wat is de opstelling van de gedeputeerde en het college geweest in deze ?

Men heeft de gehele afhandeling van de plannen in handen gelegd van het managementteam.
Gedurende de lopende periode van het verhaal is er door de gedeputeerde of GS geen enkele maal contact met de OR opgenomen en heeft de provinciesecretaris aangegeven geen enkele speelruimte te hebben omdat alles vast stond.
Als het zo gaat dat een conflict binnen het ambtenaren apparaat, tussen OR en MT, zo hoog op loopt dat een geding bij de Ondernemingskamer dreigt, dient een Gedeputeerde toch op zijn minst te trachten dit te voorkomen en kan zij zich niet verstoppen achter het argument dat zij het uit handen heeft gegeven.
Ons is uit niets gebleken dat de Gedeputeerde op enig moment tijdig enige moeite heeft gedaan om een afspraak te maken om deze escalatie te voorkomen !
De SP constateert dat op dit moment niemand baat heeft bij het geding bij de Ondernemingskamer, hoe de uitslag ook uitvalt !
De SP fractie heeft enige malen overleg gehad met de voorzitter van de OR en heeft geconstateerd dat het wel degelijk mogelijk is om tot een gezamenlijke oplossing te komen, mits het college ruimte biedt naast de gekozen variant 2.
Wij willen het college dan ook oproepen om deze flexibiliteit te tonen en alsnog tezamen met de OR en dus het personeel tot een beter werkbare oplossing te komen. Om tot bemiddeling te komen is door de SP fractie samen met Groen Links en de PvhN een motie ingediend. De motie is door de andere partijen niet gesteund.
Een zitting bij de Ondernemingskamer wordt hiermee wellicht niet voorkomen maar toont in ieder geval de wil om alsnog tot een oplossing te komen.

Wij realiseren ons dat dit conflict gaat over de bedrijfsvoering van de provincie en dat dit eigenlijk een taak is van GS. Naar mening van de SP fractie wordt hier echter de gehele politiek mee geraakt en dient PS verantwoording te nemen naar de organisatie toe.
De SP fractie is dan ook graag bereid om zich in te zetten om te komen tot een goede oplossing van dit probleem.

Blijft overeind dat naar onze mening de Gedeputeerde flink tekort geschoten is in het tijdig herkennen en oppakken van de ontstane problematiek waardoor nu een flinke escalatie heeft plaats gevonden en stevige onrust in de organisatie is ontstaan.
Dit zal ook zijn invloed hebben op de verhouding tussen haar en het MT en het MT en de OR en dus ook het vertrouwen van het personeel geschaad hebben in de organisatie.