Provincie in debat met inwoners

29 september 2007

Provincie in debat met inwoners

Onder de noemer 'Provincie op Pad' trekt het College van Gedeputeerde Staten de provincie in. Dit is het schema van de publieksavonden:
• Maandag 5 november om 19.30 uur in Baflo, Zalencentrum Concordia
• Dinsdag 6 november om 19.30 uur in Stadskanaal, Geert Teis
• Woensdag 7 november om 19.30 uur in Marum, Kruisweg
• Maandag 12 november om 19.30 uur in Delfzijl, De Molenberg
• Dinsdag 13 november om 19.30 uur in Winschoten, De Klinker
• Woensdag 14 november om 19.30 uur in Groningen, Martiniplaza

Moet de provincie de krimp van de bevolking maar accepteren of moet er meer worden geïnvesteerd in de kwaliteit van wonen en werkgelegenheid? Hoe kunnen we de klimaatveranderingen het hoofd bieden? Over deze en andere vraagstukken gaat het voltallige provinciebestuur zes avonden met Groningers in debat. Alle Groningers zijn uitgenodigd voor de bijeenkomsten.

De provincie werkt aan het opstellen van het nieuwe Provinciaal Omgevingsplan. Hierin staat omschreven hoe de provincie de komende jaren moet worden ingericht. Om ervoor te zorgen dat de provincie toekomstbestendige keuze maakt, zijn de afgelopen maanden verschillende onderzoeken gedaan. Deskundigen, belangengroepen en bestuurders hebben de kans gekregen te reageren op de uitkomsten van deze onderzoeken.

De provincie heeft op basis hiervan een analysedocument gemaakt. Hier staat in dat de provincie tevreden is over een groot aantal gekozen uitgangspunten voor ruimtelijk beleid. Een voorbeeld van zo'n uitgangspunt is dat stuwende bedrijvigheid zich alleen mag vestigen in kernzones. Over een aantal dilemma's wil de provincie graag met Groningers praten. Dit zijn onder andere de krimp van de bevolking, de woningbouw, zorgvoorzieningen, klimaatverandering, energiegebruik en de vestiging van ondernemers.