Kabinet handhaaft locaties, oa Eemshaven, waar kernenergie mogelijk is

13 februari 2008

Kabinet handhaaft locaties, oa Eemshaven, waar kernenergie mogelijk is

De huidige coalitie heeft afgesproken dat er in deze regeerperiode geen kerncentrales bij komen, maar de Minister laat de mogelijkheid open dat dit in een volgende periode wel gebeurt. De Eemshaven komt dan weer in beeld als vestigingsplaats, naast de twee kolencentrales. Ook kan niet worden uitgesloten dat er nog meer hoogspanningsleidingen worden geplaatst.

Kees Swagerman stelt daarom de volgende vragen aan het College:

Graag wil ik namens de SP fractie vragen stellen met betrekking tot het derde Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV III) .Dit in samenhang met de bijbehorende problematiek zoals die in Groningen speelt.

1. Is GS ervan op de hoogte dat de ministerraad begin februari op voorstel van minister Van der Hoeven van Economische Zaken en minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer heeft ingestemd met het derde Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV III)?
2. Dat het SEV III met een aantal onderzoeken binnenkort ter inzage worden gelegd en dat dan een inspraakperiode van twaalf weken is?
3. Is GS bereid deze inspraak zo breed mogelijk kenbaar te maken onder de bevolking door middel van het informeren van de bevolking over de inspraakmogelijkheid?
4. Over te gaan tot het (laten) verzorgen van informatiebijeenkomsten verspreid over de provincie?
5. Is het college bereid de relevante stukken van het SEV III aan de Provinciale Staten te laten toekomen?
6. Is het college eventueel bereid, gegeven de omvang van de stukken, deze tevens beschikbaar te stellen aan derden? In afwachting van uw reactie met vriendelijke groet,

Kees Swagerman
Fractievoorzitter SP