SP vraagt extra inzet voor de kwetsbaarste groepen op de arbeidsmarkt

26 juni 2008

SP vraagt extra inzet voor de kwetsbaarste groepen op de arbeidsmarkt

Vandaag werd in Provinciale Staten het actieprogramma arbeidsmarkt beleid besproken. Dit programma zet erop in om iedereen aan de slag te krijgen. Een doel waarop volgens de SP niets valt af te dingen. Want hoewel het aantal vacatures stijgt en er een inhaal slag is gemaakt behoud Groningen haar nummer 1 notering op de lijst met het hoogste aantal werkelozen.

Het beter laten aansluiten van vraag en aanbod door te investeren in de kwaliteit van de beroepsbevolking, talentontwikkeling, vergroten van de arbeidsparticipatie, stimuleren van ondernemerschap kan dan ook op onze steun rekenen. De SP zou echter extra aandacht willen vragen voor de meest kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt.

Jongeren zonder startkwalificatie

MBO'ers en laagopgeleide zijn hard nodig in sectoren als de techniek en de zorg. De schooluitval onder laagopgeleiden is nog steeds er hoog. En de arbeidsparticipatie erg laag. 15% van de leerlingen verlaat school zonder startkwalificatie. Hoewel volgens de SP schaalverkleining en meer praktijkgericht onderwijs hiervoor oplossingen zouden kunnen zijn in de strijd tegen voortijdig schoolverlaten zal dat niet vanuit de provincie geregeld kunnen worden. Wel kan de provincie ervoor zorgen dat een gewenste MBO opleiding voor iedereen te bereiken en te betalen is. Gratis OV voor de 16 en 17 jarige MBO studenten draagt hieraan bij.

Ouderen boven de 45

Ouderen boven de 45 die langdurig werkeloos zijn of werkeloos raken komen ook in de huidige economische hoogtijdagen niet of nauwelijks aan de slag. Dit is niet goed voor de mensen zelf en niet goed voor de Groninger economie die te kampen heeft met vacature overschotten. Het CWI pakt dit op maar de werkgevers nog niet in die mate dat er voor mens en bedrijf een oplossing komt. Werknemers worden binnenkort mogelijk geacht te werken tot hun 67e als er nu voor 45plussers al niet of nauwelijks perspectief is op een baan wordt dit voornemen wel een farce. Verhoogde inzet van werkgevers en om- en of bijscholingstrajecten moeten naar mening van de SP leiden tot een hogere arbeidsparticipatie van 45plussers.