SP Groningen legt zich niet neer bij kabinetsbesluit; OV kaart voor MBO-ers moet er komen

30 juli 2008

Afgelopen weekend heeft het kabinet besloten dat er toch geen OV-studentenkaart komt voor 16 en 17 jarige MBO-studenten. Staatssecretaris Bijsterveld heeft in een brief aan de Tweedekamer laten weten geen geld te hebben voor de kaart. De SP vindt het onbegrijpelijk dat HBO studenten van dezelfde leeftijd wel recht hebben op een kaart en MBO-studenten niet.

Pim Siegers is raadslid voor de SP in Pekela en nam het initiatief voor vele acties voor de komst van de kaart: “Ik ben stomverbaasd. Ik vind het onbegrijpelijk dat het kabinet dit heeft besloten. Zowel studenten, docenten lokale bestuurders als de Tweede Kamer hebben zich het afgelopen jaar uitgesproken voor deze kaart. Dit besluit is een inperking van de vrijheid van onderwijs.”

De SP is van mening dat de kaart hard nodig is. Veel MBO-studenten krijgen met hoge reiskosten te maken als ze voor een favoriete opleiding kiezen. Dit maakt de drempel te hoog en dat terwijl MBO-ers hard nodig zijn op de arbeidsmarkt. Siegers is dan ook niet van plan om zich bij het kabinetsbesluit neer te leggen. “We hebben al veel actie gevoerd en zullen dat blijven doen tot de kaart er komt. Samen met het JOB heeft ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, al 17.000 handtekeningen opgehaald voor de kaart.”

SP Statenlid Sandra Beckerman wil dat de provincie Groningen met een proef start om de kaart voor Groningse MBO-leerlingen te vergoeden. “Het is erg jammer dat de kaart er landelijk niet komt. De provincie Groningen zou nu zelf aan het kabinet moeten laten zien dat het wel kan en een proef moeten starten voor deze doelgroep. Zeker nu we in Groningen te maken krijgen met tekorten aan goed personeel in bijvoorbeeld de zorg en technische sector moeten we barrières die het volgen van een opleiding in de weg staan zo snel mogelijk afbreken.”

De SP zal bij op 17 september een motie indienen in de Provinciale Staten van Groningen om een proef te starten.