SP en Christen Unie halen 'Balkenende-norm' binnen in Provincie Groningen

10 december 2008

SP en Christen Unie halen 'Balkenende-norm' binnen in Provincie Groningen

Er moet geen subsidie meer gegeven worden aan instellingen, die hun bestuurders boven de Balkenende-norm betalen. De Groningse Staten stemde in met een voorstel van de SP fractie wat hier toe op roept. Eerder werden in Brabant en in Drenthe soortgelijke SP voorstellen aangenomen.

Sangers''Het graaien aan de top moet stoppen, daarom dit voorstel'' aldus Statenlid Rinus Sangers. ''Het is ongewenst dat we subsidie gaan geven aan instellingen die zelf hun topmensen verrijken, zeker als het gaat om de publieke en semi-publieke sector'''zegt Sangers. '' Dit soort salarissen zijn alleen acceptabel als je geen enkel gevoel voor waarden en normen hebt'' vindt de SP fractie.

Verantwoordelijk gedeputeerde Calon (PvdA) was tegen een directe uitvoering van de motie. Ook de PvdA fractie had in eerste instantie grote moeite met de invoering van de Balkenende- norm. Na ondersteuning van de motie door de VVD en het CDA stemden alle andere partijen, met uitzondering van Groenlinks, met het voorstel van de SP en de Christen Unie in.