SP zegt vertrouwen op in gedeputeerde Calon

16 december 2008

SP zegt vertrouwen op in gedeputeerde Calon

De rol van gedeputeerde Calon is wat de SP betreft uitgespeeld. Aanleiding voor het wantrouwen is het handelen van de PvdA- bestuurder op het dossier Blauwestad. De SP diende vandaag een motie van wantrouwen in. Deze werd gesteund door de VVD, Partij voor het Noorden en Partij voor de Dieren.

''Een overschrijding van het kredietmaximum, het afhaken van twee private partners, talloze geheime bijeenkomsten en een naïef handelende gedeputeerde, voor ons is de maat vol'', zei SP-fractievoorzitter Kees Swagerman.

Marc Calon ging eerder al diep door het stof voor het niet inlichten van Provinciale Staten. Dit excuus was voor de coalitiepartijen PvdA, CDA en de Christen Unie genoeg om vertrouwen te houden. ''Het college heeft ons onjuist, onvolledig en ontijdig over de nalatigheid geïnformeerd, onacceptabel'', aldus Swagerman.

De provincie Groningen blunderde vorig jaar bij het uittreden van projectontwikkelaars Ballast Nedam en BAM uit de Blauwestad. Een overeenkomst met daarin de verplichting tot kavelafname kon niet boven tafel gehaald worden.

De SP maakt zich door de tegenvallende cijfers rondom Blauwestad zorgen. ''Dit dreigt gevolgen te hebben voor woningbouw in de hele provincie. Hoe gaat het college dit uitleggen aan de mensen in bijvoorbeeld Pekela, Delfzijl of Bellingwedde?'' vraagt de SP.