Laatste Statenvergadering Kees Swagerman

4 februari 2009

Laatste Statenvergadering Kees Swagerman

Fractievoorzitter van de SP- Statenfractie Kees Swagerman heeft vandaag afscheid genomen van de Provinciale Staten van Groningen. Commissaris van de Koningin Max van den Berg was lovend over Swagerman.

SwagermanVan den Berg noemde de scheidend fractievoorzitter 'een serieus, fel en een markant politicus'. Hij roemde de krachtige oppositie en de uitgesproken standpunten van de oppositieleider van de Staten. Vooral de heftige debatten met Gedeputeerde Staten staan in het geheugen van Van den Berg gegrift.

In zijn afscheidsspeech bedankte Kees Swagerman collega Statenleden en medewerkers van de provincie. 'Wie weet kom ik nog een keer terug', sloot Swagerman zijn toespraak af.

Kees Swagerman gaf aan zijn drukke baan en het statenwerk niet langer te kunnen combineren. Hij was 6 jaar lid van Provinciale Staten van Groningen. In 2006 werd hij fractievoorzitter nadat toenmalig fractievoorzitter Hennie Hemmes wethouder werd van Pekela. Voor de verkiezingen in maart 2007 werd Swagerman verkozen tot lijstrekker van de SP. Onder zijn leiding behaalde de partij een verkiezingsoverwinning van 3 naar 7 zetels. Swagerman werd daarna fractievoorzitter van de grootste oppositiepartij.