Provincie Groningen strooit (weer) met geld !

24 november 2010

Provincie Groningen strooit (weer) met geld !

De Noordelijke Rekenkamer, en de SP met hun, constateert dat het college van GS van Groningen 34 miljoen euro subsidie van de EU eigenlijk over de balk heeft gegooid.
Geld voor sociaal- economische doelen werd willekeurig verdeeld over 4 regio's in Groningen zonder rekening te houden met specifieke problemen in de regio's.

Het meeste geld is daardoor terecht gekomen in de regio die er het beste voor staat.
Ook zijn er geen kaders gesteld waaraan een subsidie aanvraag moest voldoen.
En als klap op de vuurpijl werd subsidie toegekend op basis van; wie het eerst komt , het eerst maalt.
Dus niet op inhoud maar wie het eerst reageert!
60 % van de toegewezen gelden zijn uitgegeven aan doelen die nauwelijks of geen enkel raakvlak hadden met sociaal - economische doelen.
De overheid als Sinterklaas !

Belangrijkste knelpunten voor plattelandsregio's zijn ;
- broze economische structuur
- kwetsbare landbouw
- eenzijdige werkgelegenheid
- lage arbeidsparticipatie vrouwen
- vergrijzing
- afbrokkelend voorzieningen niveau

Voor de SP is het van het grootste belang dat er geld naar een stevige aanpak van de economische structuur van het platteland gaat.
Voor de SP is het van belang dat er gestructureerd met geld wordt omgegaan en dat er dus samenhang moet zijn in de aanpak.
Voor de SP is het van belang dat daar waar het slecht gaat ook naar verhouding het meeste geld terecht komt.