Wie is de baas over de schaal van de gemeente?

12 oktober 2011

Wie is de baas over de schaal van de gemeente?

De discussie over gemeentelijke herindeling in Provincie Groningen is politiek geneuzel van de regenten op het provinciehuis en gemeentehuizen. Het ergste is nog dat het over de hoofden van inwoners word gevoerd.

Welke fractievoorzitter spreekt namens zijn of haar kiezers? Welke wethouder is deur aan deur gegaan om de inwoners van zijn of haar gemeente te vragen hoe zij aankijken tegen de grootte van hun gemeente? Wie heeft onderzoek gedaan voor te roeptoeteren? De discussie vind nu plaats op de bestuurlijke vierkante meter binnen het provinciehuis en gemeentehuizen.Sinds wanneer zijn bestuurders de baas over de schaal van de gemeente? Deze bestuurders moeten niet gek opkijken dat als ze omkijken er niemand meer achter hen aanloopt. De mensen zijn afgehaakt. En dat is niet de schuld van die mensen.

Wethouder Pek (D66) van Haren vond het nodig om voor de troepen en de discussie uit te roepen dat wat hem betreft de gemeente Haren toch vooral samen moet gaan met de Drentse gemeente Tynaarlo. Zeer ongenuanceerde eenzijdige argumentatie, zonder enig vooroverleg met de potentiële partner en vooruitlopend op het raadsdebat, en dus voordat hij met de Harenaren sprak. De VVD- fractievoorzitter sneed in Menterwolde aan de keukentafel zijn eigen gemeente in delen. Natuurlijk gaan ze nog wel praten met de inwoners, zeggen ze. Maar gaan venten met je eigen mening is wat anders dan luisteren naar wat de mensen vinden.

Ook de provinciale politiek laat zich niet onbetuigd in deze discussie. PvdA, VVD, D66 en Groenlinks spraken het al af in het coalitieakkoord. In hun drang om groot, groter, grootst willen ook zij de hele provincie op de schop gooien. Een grote meerderheid in Provinciale Staten bleek hun hierin te steunen. De SP uiteraard niet.

De SP is niet per se tegen alle gemeentelijke herindelingen maar dan moet de zaak wel anders worden aangepakt. Niet van boven af maar van onderop. Betrek als politiek eerst de inwoners van de gemeenten bij de discussie. Kijk of ook de bevolking vindt dat er een probleem is, welke meningen er liggen en op basis van welke argumenten men voor of tegen samenwerking of samenvoeging is. Draag daarbij de diverse opties aan die mogelijk buiten beeld zijn gebleven en kom dan vervolgens tot een mening en mogelijke oplossing van de problemen. Als die problemen er wat de bevolking betreft ook werkelijk zijn althans.

Als in de discussie met de bevolking blijkt dat een herindeling hier en daar werkelijk nodig en gewenst is, pas dan kan door de betreffende overheden actie worden ondernomen en niet eerder. Gemeentelijke herindelingen mogen niet van bovenaf worden opgelegd, maar moeten kunnen rekenen op steun van de inwoners. Tot die tijd wantrouwen wij de bestuurders die hun gemeente in de uitverkoop gooien zonder onderzoek gedaan te hebben.

De SP wil laten zien dat het anders kan en zal de komende tijd bijeenkomsten organiseren en met enquêtes door de provincie trekken en alles wat verder noodzakelijk is om de democratie werkelijk vorm te geven en iedereen een stem te geven.