ROOD blij met provinciale steun voor OV

4 juli 2012

ROOD blij met provinciale steun voor OV

Woensdag besloot de provincie de korting voor jongeren op het openbaar vervoer te behouden. Het besluit volgde op acties van ROOD, jong in de SP en was in de Provinciale Staten op initiatief van de fractie van ChristenUnie en SP. ‘Boumans zei tijdens een vergadering dat de voorgestelde prijsstijging op een paar kroketjes neerkomt. We rekenden uit dat het in veel gevallen om dik 200 kroketten van de Febo per jaar gaat. Daarom boden we hem kroketten aan. We zijn blij dat de provincie het nu met ons eens is dat jongeren die kroketten bespaart moeten blijven’, aldus ROOD-woordvoerder Eduard van Scheltinga.

Het provinciebestuur stelde eerder voor om €6 miljoen te bezuinigen op het Groninger openbaar vervoer. Het schrappen van buslijnen moet €4 miljoen opleveren en het duurder maken van de kaartjes €2 miljoen. Van deze bezuiniging is €1,5 miljoen om het weerstandsvermogen van het OV-bureau te verhogen. Van Scheltinga: ‘De kas van het OV-bureau kan prima later gespekt worden. We zijn blij dat de provincie nu liever het openbaar vervoer toegankelijk houdt.’

Volgens de SP-jongeren is goed en betaalbaar openbaar vervoer belangrijk voor mensen om wat van hun leven te maken. “Door de vele fusies van scholen moeten leerlingen vaker ver reizen voor de opleiding van hun keuze. Het is daarom belangrijk dat de bus betaalbaar is. De dikte van je portemonnee moet niet de keuze van je opleiding bepalen’, aldus Van Scheltinga. Naast de betaalbaarheid van openbaar vervoer voor jongeren, hebben de Staten zich voor het behoud van buslijn 174, de servicelijn in Delfzijl en de ouderenkorting uitgesproken.