Schade Groningse aardbevingen te langzaam afgehandeld

30 juli 2013

Schade Groningse aardbevingen te langzaam afgehandeld

Volgens SP-Kamerlid Paulus Jansen duurt het veel te lang voor mensen die schade hebben geleden bij de Groningse aardbevingen deze schade vergoed krijgen. ‘We zijn een jaar verder en pas 30% van de ruim 8000 meldingen is afgehandeld. Minister Kamp moet de NAM achter de broek zitten en ze tot haast dwingen.’

Nadat Jansen van een bewoonster te horen kreeg dat ze na drie maanden nog geen taxateur gezien had, vroeg hij de cijfers op bij de NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij). ‘Deze dame is bepaald niet de enige. Bijna 30% van de mensen heeft een jaar na dato nog geen taxateur gezien, laat staan dat de opgelopen schade is vergoed. Minister Kamp beloofde eerder dat schademeldingen snel zouden worden afgehandeld. Ik weet niet wat hij snel vindt, maar ik vind dit veel te traag.’

Jansen stelt dat er wel een tandje bij mag bij de NAM en wil dat minister Kamp snel strenge afspraken maakt over de schadeafhandeling. ‘En dat betekent wat mij betreft ook gewoon boetes als de NAM weer de snor drukt. Maximaal drie maanden om de schade na een beving op te nemen en maximaal een half jaar voor de totale afhandeling, tenzij er een contra-expertise is aangevraagd. Dat is voor alle betrokkenen een eerlijke termijn.’

Jansen reageert op radio Noord http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=123234