Sandra Beckerman beoogd lijsttrekker

28 september 2014

Sandra Beckerman beoogd lijsttrekker

De SP in Groningen draagt de 31-jarige archeologe Sandra Beckerman voor als nieuwe lijsttrekker voor de provinciale statenverkiezingen van aankomende maart. Beckerman is al acht jaar statenlid en sinds april fractievoorzitter, nadat Lian Veenstra de fractie verliet om wethouder te worden in Menterwolde namens de partij.

Beckerman: “Groningen was de afgelopen jaren steeds weer opnieuw het doelwit van afbraak en aanvallen op de leefbaarheid. De armoede neemt steeds verder toe, de zorg in de buurt wordt wegbezuinigd en de ongelijkheid blijft maar groeien. Daarbovenop zit er in Den Haag een minister die grootschalige gaswinning belangrijker vindt dan de veiligheid van Groningers. Het huidige provinciebestuur doet hier veel te weinig tegen.”

Zittend statenleden Jan Hein Mastenbroek en Jan Wolters staan eveneens op een hoge plaats op de lijst en komen daarmee waarschijnlijk terug in de fractie. Zij worden aangevuld met nieuw talent in de staten. De vijf wethouders die de SP levert in de provincie vormen de lijstduwers. De lijst wordt de komende maand voorgelegd aan de leden van de SP-afdelingen, waarna op 1 november een regioconferentie de lijst definitief vastlegt.

“Het wordt een grote uitdaging om namens de SP het verzet tegen de afbraak in de staten te leiden.” aldus Beckerman. “Tegenover alle kille bezuinigingen en de arrogante bestuursstijl van dit college stellen we als SP echter een duidelijk alternatief: solidariteit. Groningen heeft nu meer dan ooit behoefte aan een college dat wél echt luistert naar de mensen en wél opkomt voor werk, zorg, de natuur en veiligheid. De SP zal Groningen niet laten zakken.”