Staten tegen proefboringen Blijham

28 mei 2015

Staten tegen proefboringen Blijham

Foto: NAM

Afgelopen woensdag hebben de provinciale staten zich uitgesproken tegen de geplande proefboringen bij Langebrug in Blijham door de NAM. Met de aangenomen motie, mede ingediend door de SP, schaart de provincie zich achter het protest van de omwonenden en de gemeente.

SP-fractievoorzitter Sandra Beckerman:

De NAM moet wat ons betreeft eerst het vertrouwen van de bevolking terugwinnen. Ze communiceren gebrekkig, luisteren niet de bezwaren van de omwonenden en blijven de belangen van hun aandeelhouders Shell en ExxonMobil boven die van de bevolking stellen. De NAM pakt dit zacht gezegd ongelukkig aan.

De motie werd door alle partijen behalve de PVV gesteund. Gedeputeerde Eikenaar, SP, heeft de motie overgenomen en toegezegd dat het provinciebestuur in verweer zal komen als er overgegaan wordt tot gaswinning en de bewoners in gevaar komen, zelfs als dat een gang naar de rechter betekent. Eikenaar:

Ik begrijp de onrust. Ik ga die overbrengen naar de minister en naar de NAM. En we zullen er alles aan doen om de gaswinning terug te brengen.